10 tips bij het creëren van waardevolle content

Content marketing

Veel organisaties vinden het belangrijk om zich te onderscheiden van concurrenten door het tonen van kennis. Voor deze bedrijven is content marketing daarom een interessante optie. Door content marketing succesvol toe te passen zorg je ervoor dat je een betrouwbare bron van waardevolle informatie wordt. Je ontwikkelt klantenbinding, vergroot de naamsbekendheid van je organisatie, genereert leads en trekt meer websitebezoekers aan.

Deze 10 tips helpen je bij het creëren van waardevolle content.

1. Maak jouw doelstellingen concreet

Een belangrijke eerste stap is het concreet formuleren van jouw doelstellingen. Dit kunnen hoofddoelstellingen zijn, zoals het verbeteren van het bedrijfsimago of het generen van meer omzet. Maar ook op een lager niveau is het concreet maken van doelstellingen belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan het vast stellen hoeveel traffic je naar je website wilt krijgen en hoe vaak content gedeeld moet worden via social media.

2. Bepaal de juiste zoekwoorden

Het is natuurlijk belangrijk dat de content die je maakt goed gevonden wordt in zoekmachines. Schrijf jouw artikel daarom niet alleen op basis van gevoel, maar voer van te voren een keyword research uit. Zo weet je precies welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn. SEO staat of valt namelijk met de keuze van je trefwoorden. In ons artikel Content marketing en SEO vertellen we je meer over de match tussen content marketing en zoekmachine optimalisatie (SEO).

3. Linkbuilding op een gedoseerde manier

Eén van de factoren die belangrijk is voor het krijgen van een goede positie in de resultaten van Google is de linkautoriteit van de website en de specifieke pagina. Enkele technieken die anno 2015 in de ogen van Google waardevol zijn voor jouw website, zijn het toevoegen van interne links, links vanaf Linkedin of Facebook en kwalitatieve backlinks (links van andere websites naar jouw site).

In 2015 ligt de focus van een goede linkbuilding strategie vooral op de kwaliteit van links en niet (zoals in het verleden) op de kwantiteit.

4. Een goede kop trekt de aandacht 

Op basis van een goede kop besluit een potentiële lezer de inhoud van een artikel wel of niet te lezen. Een goede kop is dus essentieel. Maar een kop die enerzijds de inhoud beslaat en anderzijds prikkelt, is best een uitdaging. De soorten koppen die het vaak goed doen zijn koppen met: een vraag, een cijfer (60% van de zzper’s stuurt de factuur digitaal) en lijstjes (10 tips voor betere content marketing). Let er op dat een teveel aan top 10 lijstjes weer ergernissen kan veroorzaken

Om een goede positie te verkrijgen in Google is het ook van belang om in de titel jouw relevante zoekwoord te gebruiken. Herhaal deze bij voorkeur in het intro, de tussenkoppen en de hyperlinks.

5. Geef jouw content een gezicht

Met de tone of voice geef je jouw bedrijf en de content die je schrijft een gezicht. Dor het voeren van zo’n consistente stem zorg je voor vertrouwen en herkenning bij je doelgroep. Het werkt daarom goed om als persoon te communiceren en niet als bedrijf. Breng de content bijvoorbeeld vanuit een specialist (en dit betekent niet perse dat deze persoon het ook geschreven moet hebben).

6. Visuele content werkt

Uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen van groot belang zijn voor de lezer. Wist je dat visuele content tot wel 600.000 keer sneller wordt opgenomen dan alleen maar tekst? Het helpt de lezer de inhoud beter te begrijpen en mensen onthouden jouw boodschap een stuk beter.

Bovendien hebben afbeeldingen bij jouw blog of andere content ook een positief effect op je online vindbaarheid. Zorg ervoor dat de afbeeldingen voorzien zijn van een alt-tekst. Belangrijk: vergeet niet te controleren of je de beelden commercieel mag gebruiken.

7. Zorg voor een goede leesbare tekst

Het is belangrijk dat de tekst gemakkelijk te lezen en te scannen is, op elk apparaat (denk aan smartphones of tablets). Opsommingen met bullets en duidelijke tussenkoppen helpen de lezer en voorkomen irritaties.

8. Voorkom typ-, spel- en taalfouten

Taalfouten doen afbreuk aan de geloofwaardigheid van jouw boodschap. Lees de tekst hardop om fouten eruit te halen of laat je artikel redigeren door een (eind-) redacteur.

9. Een sterke call to action 

Beoordeel of jouw artikel de lezer stimuleert om een specifieke actie te nemen, zoals het inschrijven op de nieuwsbrief of vrijblijvend contact opnemen. Met een opvallende call to action button trigger je de lezer tot het doen van een actie. Belangrijk: zorg ervoor dat de tekst in de call to action button niet te schreeuwerig wordt. Je lezer moet niet het idee krijgen dat het een advertorial of banner is.

10. Zorg voor deelbare content

Dit is vooral belangrijk als je je lezers wilt aanmoedigen te reageren op de inhoud. Door het gebruik van comments en social media buttons stimuleer je de lezer om met jou of met andere lezers in gesprek te gaan.