7 manieren om je website te promoten

Online marketing

Een belangrijk doel van een websitebeheerder is het generen van meer bezoekers. Want hoe meer geïnteresseerde bezoekers op je website terecht komen, hoe meer leads je zal ontvangen.

Het internet staat vol met artikelen over hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken. Sommige tips zijn toepasbaar voor iedereen, andere tips zijn slechts nuttig voor een klein groepje mensen.

In dit artikel lees je een aantal universele tips om tegen minimale kosten je website maximaal te promoten.

Maak jezelf bekend

Laat aan iedereen weten dat je ook op internet te vinden bent. Zet op visitekaartjes, bedrijfswagens, brochures en briefpapier het adres van je website. Resultaat: gratis extra bezoekers.

Scoor hoog in Google

Hoog scoren in Google is van groot belang als je meer bezoekers wilt trekken op je website. Het is verreweg de meeste effectieve manier. Maar waarom Google? Google is wereldwijd de meest gebruikte zoekmachine. In Nederland gebruikt 94% van de internetters deze zoekmachine om te zoeken naar informatie. Om hoger te komen in Google gaat het om 3 aspecten: technische optimalisatie, content (inhoud) en promotie. Meer info over hoger scoren in Google? Klik hier.

Regel veel links op andere sites

Zoek pagina’s die dezelfde doelgroep aanspreken als jouw website. Vraag aan de websitebeheerder om links uit te wisselen. In de meeste gevallen moet jij ook hun webadres op jouw website vermelden. Wanneer je dit bij veel website voor elkaar krijgt, genereer je meer bezoekers. Bovendien zal Google jouw website hoger ‘ranken’. De Google PageRank is een indexcijfer op een schaal van nul tot tien.

Dit cijfer is medebepalend voor jouw score in de resultatenlijst en staat in de Google Toolbar. Je kunt een link van een andere site naar jouw site zien als een stem. Andere websites geven hierdoor aan dat jouw site het waard is om te bezoeken. Door naar jouw te linken stemmen ze als het ware op jouw website. Hoe meer stemmen, hoe beter je zal scoren in Google. Maar zomaar een gratis link heeft geen nut. Iedere inkomende link geeft een aantal punten door. Hoe hoger de PageRank van een pagina, hoe meer punten deze doorgeeft.

Houd je website goed bij

Zorg voor actuele informatie op je website. Haal sterk verouderde informatie van de site en zorg dat de site up-to-date is. Bezoekers blijven dan terugkomen. Zorg er bovendien voor dat de site goed en helder is vormgegeven en geen artikelen bevat met spelfouten. Bezoekers op jouw website moeten makkelijk contact met je kunnen zoeken. Dit kan via een invulformulier of via een rechtstreeks mailtje. Zorg dus voor een duidelijke contactpagina.

Ook kun je de bezoekers van je site de mogelijkheid bieden dat ze via email op de hoogte worden gehouden van updates op je website.

Maak gebruik van social media

Je kunt je site uitstekend promoten op Facebook of Twitter. Op deze manier kom je in contact met jouw doelgroep. Dus als je online wilt opvallen, zorg er dan voor dat je een uitgebreid netwerk op Facebook opbouwt. Je kunt hier aanbevelingen van je product of dienst binnenhalen van nieuwe en bestaande fans en vrienden.

Maak een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een regelmatige publicatie (per e-mail) waar al dan niet gratis op geabonneerd kan worden. Het doel van een nieuwsbrief is om abonnees op de hoogte te brengen van het laatste nieuws, van speciale aanbiedingen en/of ontwikkelingen in je bedrijf.

Organiseer een win actie

Trek meer bezoekers met een win actie. Geef bijvoorbeeld een leuk cadeau weg bij inschrijving op de nieuwsbrief. Promoot de actie vervolgens op Facebook en/of Twitter.