Advies website bouwen essentieel

Blog

Een nieuwe site lanceren is een heugelijk moment. Het design is een stuk frisser, de site is gebruiksvriendelijker en nieuwe functionaliteiten en communicatiemogelijkheden zijn toegevoegd. Voordat de nieuwe site gelanceerd wordt, gaat er een heel proces aan vooraf. Organisaties moet nadenken welke doelstellingen de site heeft, welke doelgroep (persona’s) bediend moet worden en welke rol de website heeft in de customer journey. Dit zijn vraagstukken die voornamelijk op het bord van directie en marketing liggen. De vraag is: wat weet de eigen organisatie van technologie? Zijn ze op de hoogte van de bestaande systemen en de mogelijkheden die er zijn om systemen te koppelen. Advies bij het bouwen een website is essentieel om tot een goed product te komen dat binnen budget en planning wordt opgeleverd.

In de praktijk zien we dat veel organisaties te weinig kennis hebben van techniek. Techniek gaat over code en systemen. Onderwerpen die graag vermeden worden door bedrijven die geen ICT-afdeling hebben.  Ze hebben alle technische onderdelen uitbesteed en goed advies om de website te bouwen ontbreekt. Dit brengt een aantal gevaren met zich mee bij de ontwikkeling van een nieuwe website omdat,

  1. je niet weet of het bureau voor de meest eenvoudige weg kiest. Wanneer een webdeveloper een probleem via een omweg aanvliegt, zal hij meer uren nodig hebben om een onderdeel op te leveren dan wanneer hij voor de kortste weg kiest. Een voorbeeld dat we vaak bij WordPress zien is dat bureaus functionaliteiten zelf gaan ontwikkelen in plaats van het hergebruiken van een code die reeds door anderen is gemaakt. WordPress kent duizenden gratis en relatief goedkope plugins voor de meest uiteenlopende toepassingen.
  2. je niet kan inschatten of een onderdeel van de website écht het aantal uren behelst als voorgesteld is door het bureau. Op het moment dat een bureau weet dat er aan de klantzijde ervaren medewerkers zitten, zullen ze extra kritisch zijn op de geschatte uren.

Het loont daarom te investeren in eigen personeel of externen aan te trekken die advies geven bij het bouwen van een website. Zij kunnen een sparringspartner zijn voor het webdevelopment bureau en met een kritische blik kijken naar planningen en begrotingen. Uiteindelijk zal dit altijd tot een betere website leiden die vaak sneller en goedkoper opgeleverd kan worden.

Advies webdevelopment

Voor een aantal van onze klanten vullen we deze rol als kennispartner in. We zijn in dat geval niet de partij die de ontwikkeling van de website doet, we geven alleen advies over het bouwen van de website. We helpen de klant om de juiste keuzes te maken en een heldere briefing te schrijven voor het bureau. Dit laatste is meestal in de vorm van een functioneel ontwerp waarin we de belangrijkste pagina’s van de website schetsen (wireframes) en de functionaliteiten en koppelingen beschrijven. Ook tijdens de bouw van de nieuwe website kijken we met de opdrachtgever mee en testen uiteindelijk wat wordt opgeleverd.

Wil je een betrouwbare partner in webdevelopment, dan maken we graag kennis. Dit kan in de vorm waarbij wij de website bouwen of als kennispartner om het proces goed te begeleiden. We vertellen je graag over de mogelijkheden. Neem contact op via info@imoodcompany.nl of bel ons op 020 2613417.