Content marketing en SEO

Content marketing

Er is veel discussie over de mate waarin zoekmachine optimalisatie (SEO) samen gaat met content marketing. Er is een groep die SEO ziet als een methodiek waarbij je door linkbuilding gekoppeld aan content bezoekers op keywords binnenhaalt en zij vinden dit niet matchen met de grondbeginselen van content marketing namelijk het aanbieden van waardevolle content voor (potentiële) klanten. Wij delen deze mening niet. In dit artikel zullen we dit verder toelichten.

Wij denken dat er wel degelijk een match is tussen content marketing en SEO. Het gaat om het startpunt dat je kiest. Dit startpunt is geheel afhankelijk van de doelstelling van je site en merk. Heb je een webshop en wil je meer bezoek en conversie realiseren, dan zal de SEO methodiek leidend zijn en zal er content gemaakt worden waarbij zeer gericht geschreven wordt om bezoek op een specifiek keyword te realiseren.

Is het uitgangspunt het goed adviseren van klanten of zelfs een kenniscentrum ontwikkelen rondom je merk, dan zal deze waardevolle content de basis moeten zijn voor de SEO aanpak. Het doel is om je doelgroep waardevolle vaak educatieve content te bieden. Dit neemt niet weg dat je deze content zo kan schrijven dat je zo goed mogelijk gevonden wordt door zoekmachines. Linkbuilding op een gedoseerde manier kan dit eventueel ondersteunen.

We geloven niet in de gedachtegang dat content marketing alleen voor branding is en zoekmachine optimalisatie alleen voor het gericht binnenhalen van bezoekers. Deze twee ‘disciplines’ kunnen elkaar perfect aanvullen. Sterker nog, het zou enorm zonde zijn als de goede inhoudelijke artikelen of video’s slechts door een beperkte groep bekeken zouden worden doordat niet aan SEO gedacht is.