Doe onderzoek op social media

Content marketing

Veel bedrijven hebben moeite met het opstellen van een goede social media strategie. Dit is niet vreemd als je niet eerst de tijd hebt genomen om vast te stellen wat de status quo van je bedrijf is op social media. Daarmee bedoel ik: wat wordt er zoal besproken over je merk? Daarnaast wil je weten waar je doelgroep zich bevindt en waarover de doelgroep communiceert. Dit alles wordt ook wel ‘ social research’ genoemd.

Social research

Het onderzoek kan heel breed zijn. Naast inzicht in de doelgroep geeft het ook een beeld van mogelijke klachten over je producten en suggesties ter verbetering. Het is dus eigenlijk direct een mooie behoefte analyse die je met deze vorm van onderzoek kan doen. Een ander punt dat interessant is, is een analyse van je concurrenten. Hoe positioneren ze zich op social media als Facebook, Linkedin en Twitter? Bieden ze klantenservice activiteiten aan? Gebruiken ze het als een verkoopkanaal? Op deze manier krijg je een goed beeld van jouw positie ten opzichte van concurrenten. Als je nog niets gedaan hebt op het vlak van social media is de kans groot dat concurrenten al bezig zijn te communiceren met hun doelgroep. Kijk wat wel en niet goed werkt. Past hetgeen zij doen (wijze van communicatie en boodschap) bij jouw merk en/of bedrijf?

Tools onderzoek social media

Een belangrijke tool is simpelweg Google. Door je bedrijfsnaam of die van concurrenten te koppelen aan social media als facebook en linkedin krijg je resultaten waar op door kan zoeken. Ook zijn er sites als socialmediacheck.nl die informatie over je merk tonen op verschillende social media kanalen. Daarnaast zijn er verschillende betaalde tools waarbij je in staat bent specifieker te zoeken. Een voorbeeld van zo’n pakket is Buzzcapture.

De onderzoeksfase is erg belangrijk om een gedegen social media strategie op te stellen. Het is daarnaast een waardevol middel om een beter beeld te krijgen van de wensen van je klanten en de strategie van je concurrenten. Zie ook ons artikel over social media voor ZZP’ers.