Hoe creëer je een succesvolle blog voor je bedrijf

Content marketing

Het is niet gemakkelijk om je organisatie een duidelijke ‘plek’ op internet te geven waarbij je duidelijk je expertise en producten laat zien. Veel organisatie hebben in social media een kanaal gezien om dit te realiseren. Het probleem met social media is echter dat er weinig ruimte is voor de diepgang die vaak wenselijk is. Een combinatie van een blog samen met een aantal social media kanalen (waar verwezen wordt naar artikelen op de blog) kan een goede oplossing zijn. Hieronder geven we aantal tips voor het opzetten van een blog.

Richt de inhoud op de lezer
Het is niet de bedoeling dat je op je blog alleen informatie over je eigen bedrijf plaatst. Af en toe een update over bijvoorbeeld een leuke ontwikkeling die heeft plaatsgevonden kan wel, maar dit is niet waar de lezers naar op zoek zijn. Lezers komen naar jouw blog voor informatie waar zij hun voordeel mee kunnen doen. Geef tips, inzichten die jij hebt opgedaan, vakinformatie en publiceer tutorials. Je kunt ook stukken schrijven waarin jij jouw mening geeft over zaken uit jouw vakgebied, waardoor andere mensen aan het denken gezet worden. Een grapje tussendoor voor insiders in jouw bedrijfstak zullen lezers ook kunnen waarderen. Zorg voor gevariëerde content: post niet alleen lappen tekst maar ook plaatjes, video’s, polls, audio en grafieken.

Stel een vast schrijfteam samen
In het begin zul je het schrijven zelf nog wel kunnen doen, maar naarmate je bedrijf steeds meer van je vraagt zul je het bloggen moeten overlaten aan andere mensen. Neem het op in het takenpakket van een werknemer die taalgevoel heeft, of neem een content manager aan. Een andere tip is om een student in jouw vakgebied met schrijftalent te vragen om voor een vergoeding op vaste tijden artikelen te leveren.

Vraag om gastbijdragen
Je blog zal veel geloofwaardiger en invloedrijker worden als er regelmatig posts verschijnen van gastschrijvers. In de opstartfase van de blog zullen niet veel mensen interesse hebben, maar als je eenmaal behoorlijke bezoekersaantallen hebt wordt het voor mensen uit het vakgebied aantrekkelijk om zich te profileren met een post op jouw blog. Kies voor mensen met autoriteit die inhoudelijk echt iets toevoegen aan jouw blog. Je kunt zelf ook reporter spelen en interessante collega’s interviewen.

Promoot de blog

Om daadwerkelijk gevonden te worden door potentiële klanten dien je je blog te promoten. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor, denk aan social media, linkbuilding of emailings.

Bind de lezers aan jouw blog
Er zijn verschillende trucs om lezers te laten terugkomen. Je kunt ze vragen zich te abonneren op de blog, of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Ook kun je ze voordeeltjes geven die alleen op de blog te vinden zijn, bijvoorbeeld een promotiecode waarmee ze een product goedkoper kunnen bestellen. Ook kun je een forum oprichten, waar mensen in gesprek met elkaar raken en terug zullen komen om op elkaar te reageren.

Een blog kost tijd om bij te houden, maar als hij succesvol is kan hij veel nieuwe klanten trekken. Surf voor inspiratie eens naar blogs van andere bedrijven, en houd bij wat je wel en niet goed vindt.