4 tips voor een succesvolle B2B website
Blog | Content marketingHet doel van veel van onze klanten is om nieuwe leads via hun website te werven. Ze hebben een pas vernieuwde website, maar contactaanvragen, e-mails of belletjes blijven voor alsnog uit. Hoe komt het dat je pas vernieuwde website geen of niet de juiste leads oplevert? Of is de website juist toe aan vernieuwing, maar heb je geen idee hoe je tot een optimale site komt?
De vijf belangrijkste tips voor een succesvolle B2B website.
- Zet de klant en zijn probleem centraal
Bij onze klanten zien we vaak dat hun producten of diensten op de site centraal staan. Dit is wat we leveren en waar we goed in zijn. Maar vaak wordt vergeten waar het allemaal omdraait: de klant. Onderzoek wie jouw doelgroep en verplaats je in de klant. Wat is zijn probleem? Maak duidelijk op je website dat jij een oplossing hebt voor zijn probleem, in plaats van alleen te vertellen hoe geweldig jouw product of dienst is.
- De juiste content op de juiste plek
Niet alle bezoekers komen met dezelfde reden op jouw website. De één wil graag weten wie je bent, de ander heeft een probleem en onderzoekt of je de oplossing voor hem hebt en de ander is alleen opzoek naar een telefoonnummer. Stem je content hierop af. Het is belangrijk dat je bezoekers bij aankomst op jouw site al gelijk begeleidt in de fase waarin hij zit. Realiseer voor elke fase in het aankoopproces content. Dit kan in de vorm van blogartikelen zijn, maar ook video’s, whitepapers of andere vormen van content.
Zorg er ook voor dat de ‘Over ons’ pagina duidelijk en volledig is ingevuld. Kijk maar eens naar het aantal clicks op deze pagina; veel bezoekers bekijken deze pagina als eerst. Het ontbreken van een telefoonnummer of andere belangrijke contactgegevens is dan ook doorn in het oog, zonde!
- Zorg voor een duidelijke vervolgactie
Voor sommige wellicht een open deur, maar wij zien dat dit op veel website vaak nog ontbreekt. Duidelijke call to actions. Zorg ervoor dat elke pagina een call to action button heeft. Dit kan aan het einde van een blogartikel zijn: ‘Vraag een vrijblijvende offerte aan om meer rendement uit uw digitale media te halen’. Of: Meer weten over lead geneneratie? Download hier onze whitepaper ‘Meer leads via uw B2B website’. Belangrijk hierbij is dat de whitepaper aansluit bij de getoonde content en visueel onderscheidend is, waardoor het voldoende attentie krijgt op de pagina.
- Wek vertrouwen
Niet alleen een mooi vormgegeven website wekt vertrouwen, ook klantenreviews en persaandacht zorgen ervoor dat je bezoeker overtuigd raakt van jouw product of dienst. Heb je persinterviews gegeven, mooie reacties van klanten of werk je samen met een goed doel? Allemaal het vermelden waard! Zorg ervoor dat je hiervoor een pagina inricht op je site en plaats hier alles wat jouw bezoeker vertrouwen geeft. Uit onderzoek van KoMarketing en Huff Industrial Markering blijkt dat bezoekers van een B2B website vooral vertrouwen en geloofwaardigheid willen. Een meerderheid geeft aan goede contactinformatie te willen hebben. 44 procent zegt de website te verlaten wanneer contactinformatie niet volledig is.
Volgens het onderzoek leidt de volgende content tot geloofwaardigheid:
- Goede contactinformatie
- ‘Over ons’ pagina (informatie over het bedrijf en het team)
- Case studies, whitepapers, onderzoeksrapporten en artikelen
- Testimonials
- Persberichten