5 concrete tips voor effective lead nurturing

Content marketing

Contact informatie van bedrijven krijgen is tegenwoordig heel gemakkelijk, maar hoe maak je van leads ook daadwerkelijk betalende klanten? Ondanks de wilde verhalen is er helaas niet zo iets als een magische formule, maar lead nurturing kan zeker een effectieve methode zijn om conversie te verhogen. Een paar cijfers:

  • 79% van alle leads (aanvraag informatie, invullen contactformulier bijvoorbeeld) wordt nooit een echte klant. Meestal doordat er niet genoeg aandacht wordt besteedt aan deze mensen.
  • Bedrijven die hun tijd besteden aan effectieve lead nurturing halen tot wel 50% meer klanten uit deze leads tegen 30% minder kosten.
  • Klanten geven uiteindelijk 47% meer uit per aankoop bij bedrijven die aan lead nurturing doen.

Hoe zorg je er nu voor dat lead nurturing ook leidt tot meer klant betrokkenheid? In dit artikel delen wij vijf waardevolle tips voor effectieve lead nurturing.

Je merk moet vertrouwen uitstralen

Doordat consumenten tegenwoordig overspoeld worden met aanbiedingen en andere geweldige acties, zijn ze huiveriger geworden om te reageren op reclame. Sterker nog, klanten worden steeds handiger in het uitschrijven van nieuwsbrieven en blokkeren van advertenties op het internet. Social media heeft de marketingstrategie van bedrijven drastisch veranderd en klanten zijn sceptischer geworden om te reageren op advertenties.

Daarom is het nu meer dan ooit belangrijk om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen en vast te houden. Biedt klanten verschillende manieren om hun doel te bereiken, schep duidelijke verwachtingen en maak deze daarna ook daadwerkelijk waar. Leads zullen eerder veranderen in betalende klanten als ze jouw merk of bedrijf vertrouwen.

Biedt relevante content aan

Wat is de doelgroep? Wat willen ze van je en wanneer? Hoe vinden ze bij jou wat ze willen?

Als je geen antwoord kan geven op deze vragen, vraag het je klanten. Vergaar via enquettes, vragenlijsten of andere media zoals social media of forums informatie over jouw doelgroep. Vraag naar hun wensen en behoeftes en speel daar op in door relevante content aan te bieden op het moment dat ze het nodig hebben. Gepersonaliseerde en relevante campagnes zullen ook zorgen voor lagere kosten.

Maak je content waardevol en interactief

Gepersonaliseerde en waardevolle content die op een herkenbare en authentieke manier gecommuniceerd wordt is enorm belangrijk. Een onderdeel hiervan is een herkenbare en eenduidige communicatie vanuit jouw merk of bedrijf.

Daarnaast moet je goed onthouden dan leads echte mensen zijn en niet een stapel e-mailadressen, telefoonnummers of andere contactgegevens. Spreek deze mensen op een persoonlijke manier aan met relevante informatie over hun werkgebied, vragen die ze mogelijk hebben of problemen waar ze op stuiten tijdens elke fase van het aankoopproces. Het lijk veel werk om al jouw leads in de gaten te houden en persoonlijk te benaderen, maar gelukkig is er goede leadnurturingsoftware op de markt om dit werk gemakkelijker te maken.

Gebruik een multi-channel strategie

Gaat e-mailmarketing als een trein, maar besteedt je geen aandacht aan bijvoorbeeld social media? Dan kan het zijn dat klanten bij je weglopen. Klanten gebruiken namelijk wel al deze kanalen tegelijkertijd en willen overal van op de hoogte gehouden worden. Gebruik een consistente manier van branding op alle kanalen: spreek overal dezelfde taal, gebruik dezelfde afbeeldingen en deel dezelfde informatie. Door direct herkenbaar te zijn en met een consistente boodschap blijven klanten altijd geïnteresseerd en op de hoogte van wat je ze te bieden hebt.

Stel concreet meetbare doelen

Alle energie die je in leads steekt moet natuurlijk wel iets opleveren. Stel doelen en maak deze meetbaar. Stel concreet vast wat je hebt gedaan, wanneer, hoe vaak en maak behaalde resultaten inzichtelijk over een bepaalde periode. Op deze manier maak je het voor je zelf gemakkelijker om minder succesvolle campagnes snel aan te passen of te stoppen.

Lead nurturing voor de lange termijn

In de consumptiemaatschappij van tegenwoordig, waar consumenten worden bedolven onder informatie en reviews die voor iedereen snel toegankelijk zijn veranderen aankoopprocessen voortdurend. Het kan soms een lange tijd duren voordat iemand daadwerkelijk tot een aankoop overgaat. Lead nurturing is dus belangrijk om potentiële klanten warm te houden en ze te begeleiden tijdens hun hele aankoopproces, hoe lang of kort die ook duurt. Met deze vijf concrete tips heb jij altijd een stap voor op je concurrentie.