Zo werkt zoekmachine optimalisatie

Online marketing

Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website, zodat je beter gevonden wordt door de zoekmachines. Dit doe je door gebruik te maken van de zogenoemde Landing Pages, waarin je regelmatig bepaalde zoekwoorden laat vallen. Het wordt ook wel seo genoemd, naar de Engelse term ´search engine optimization´. Zoekmachine optimalisatie is één van de goedkoopste manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Voordat je van start gaat met het schrijven van de teksten, is het belangrijk om eerst een goed beeld te vormen over de doelgroep, het doel en de doelstelling van de teksten. Kortom: waar voelt de bezoeker zich mee aangesproken en wat wil je met de teksten bereiken?

Landing Page

De Landing Page is de eerste pagina die een potentiele klant ziet na een zoekopdracht in Google. Het doel van deze webpagina´s is om bepaalde zoekwoorden goed naar voren te laten komen bij de zoekmachines. Daarom is het belangrijk dat deze pagina overzichtelijk is. Een Landing Page is er vaak op gericht om bezoekers tot een bepaalde actie over te laten gaan, zoals het bezoeken van een website of het kopen van een product.

Titel

De titel van de Landing Page wordt ook opgenomen in de zoekresultaten. Zoekmachines willen altijd de meest relevante resultaten aan hun bezoekers laten zien. Daarom is een goede titel onmisbaar. Deze draagt immers bij aan een hogere positie. Schrijf bij voorkeur een boeiende titel, zodat ook meteen de interesse van de zoeker gewekt wordt. Een optimale titel bevat in ieder geval de zoekterm of een combinatie van de zoekterm en bestaat uit minimaal twee en maximaal tien woorden.

Meta description

De meta description is de omschrijving van een Landing Page. Deze omschrijving wordt in de meeste gevallen ook getoond in de zoekresultaten. Een pakkende omschrijving draagt dus ook bij in de ranking. In de meta description kun je de belangrijkste voordelen van je product of dienst weergeven. Anders dan bij de titel van een Landing Page, wordt de meta description niet meegenomen in het ranking mechanisme van de zoekmachines.

Een goede meta description bevat minimaal één keer de zoekterm en heeft minimaal 50 en maximaal 150 tekens. Daarbij is het belangrijk om de tekst motiverend te houden, bijvoorbeeld door een call to action als ´bezoek onze website voor meer informatie’.

Richtlijnen

De tekst dient relevant te zijn voor de zoekterm. Onthoud dat je de tekst schrijft voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines. Teksten met overdreven veel zoekwoorden wekken al snel irritatie op bij de bezoekers.

De zoekterm moet uiteraard wel een aantal keer terugkomen in de tekst, maar ook weer niet al te vaak. De vuistregel die vaak gehanteerd wordt is dat het zoekwoord drie tot vijf procent van de tekst uitmaakt. Als een tekst 150 woorden bevat, kun je zo’n vijf tot zeven keer het zoekwoord gebruiken. Daarbij moet de tekst per zoekterm uniek zijn. Knippen en plakken wordt door Google genadeloos afgestraft. Zorg dus voor unieke content.

Regelmatig updaten

Zelfs wanneer je website een goede ranking heeft behaald in de zoekmachines, is het belangrijk dat je de website regelmatig update. Dit doe je door hier maandelijks minimaal vijf tot acht nieuwe pagina´s aan toe te voegen. De voorkeur van zoekmachines gaat namelijk uit naar websites die regelmatige nieuwe content bevatten.

Een goede manier om nieuwe pagina´s aan je site toe te voegen is door middel van een weblog os via user generated content. Gebruik bijvoorbeeld een blog om het laatste nieuws over je bedrijf of vakgebied weer te geven. User generated content verkrijg je door bijvoorbeeld een forum aan je site toe te voegen.