B2b blog: laat experts aan het woord

Content marketing

Steeds meer bedrijven zien de waarde van een blog op hun website in. Het is een uitstekende manier om te laten zien dat je als organisatie kennis hebt van de producten/diensten die je aanbiedt en de markten waarin je actief bent. Op deze manier kan een organisatie zich profileren t.o.v. concurrenten en daadwerkelijk waardevolle content aanbieden voor (potentiële) klanten.

Experts aan het woord

Een vraag die ons vaak wordt gesteld is: hoe krijg ik onze experts zover dat ze een blog gaan schrijven?

Dit is een heel herkenbaar probleem. Experts binnen organisaties hebben het vaak erg druk en hebben simpelweg niet de tijd om uitgebreide blogartikelen te schrijven. Ook zien we vaak dat experts zich niet comfortabel voelen bij het schrijven van blogartikelen. Schrijven is immers een vak op zich en wat je oplevert is heel zichtbaar, zeker als je naam er ook bij vermeld staat.

Ghost writing

De oplossing die wij meestal aandragen is te werken met ghost writing. Een redacteur bekend met de materie neemt een (kort) interview af met een expert. Voorafgaand aan dit gesprek stuurt de redacteur een aantal vragen naar de expert, zodat hij of zij zich kan voorbereiden op het gesprek. Na het interview werkt de redacteur het verhaal verder uit en laat de expert het artikel zien. Vanzelfsprekend kan de experts correcties door laten voeren. Na de goedkeuring van het artikel wordt het op de blog geplaatst en vanzelfsprekend gedeeld via alle beschikbare kanalen.

Workshop geven

In sommige gevallen kiest een organisatie ervoor om experts zelf te laten schrijven. In dat geval is het raadzaam een workshop te geven over het schrijven voor blogs en de richtlijnen te delen over de blogartikelen. Het is namelijk essentieel om met een soortgelijke tone of voice te werken en duidelijk af te bakenen over welke onderwerpen wel en niet geschreven moet worden. Door het geven van deze workshop voelt een expert zich meer vertrouwt en zijn de kaders duidelijker.

Dit neemt niet weg dat er altijd iemand binnen de organisatie moet zijn die de kwaliteit van de artikelen op inhoud, taal en stijl toetst. Artikelen vol spelfouten zijn immers geen visitekaartje voor het bedrijf. Wij adviseren altijd om te werken met een ‘eindredacteur’, die het artikel prettiger leesbaar maakt, eventuele spel- of constructiefouten verwijdert en de tekst zoekmachinevriendelijk maakt.

Ziet u de waarde in van een goede blog en het delen van content via social media en nieuwsbrieven? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.