De basis voor meer online rendement: inzicht in je huidige prestaties

Online marketing

We komen met veel bedrijven en organisaties in contact die meer uit hun platform willen halen. Of het nu gaat om meer leads of dat ze zich online meer als expert in de markt willen positioneren. We zien dat de website als kanaal vaak binnen de marketing afdeling in focus en tijd concurreert met andere kanalen zoals business events, beurzen en met intern gerichte projecten, zoals bijvoorbeeld het uitrollen van een nieuwe huisstijl, etc. Hoe kun je als organisatie vanuit een dergelijke project-matige aanpak nu toch succesvol zijn met je website en weten waar je aan moet sleutelen om meer online rendement te behalen?

1. Werk vanuit een online strategie

Het is aan te raden om vanuit een online strategie te werken en doelen te stellen wat je op jaarbasis wilt bereiken. In deze strategie neem je alle kanalen mee, de ontwikkelingen in de markt, de concurrentie, etc. Vanuit de strategie stel je ook KPI’s op, indicatoren waarmee je de prestaties per kanaal kan gaan meten en bepaalt of je op koers ligt of niet. Vervolgens maak je een vertaalslag naar de operationele invulling. Met andere woorden, welke activiteiten moet je gedurende het jaar uitvoeren om tot de gewenste resultaten te komen. Deze activiteiten kunnen prima op een projectmatige wijze worden opgepakt en uitgevoerd.

Stel je namelijk niet de strategie en doelen op en je wilt vervolgens met je website of platform aan de slag, dan is het lastig om te bepalen welke activiteiten je concreet moet gaan oppakken. Je wilt voorkomen dat je ad hoc activiteiten gaat oppakken, zonder dat je weet of deze concreet bijdragen tot de gestelde doelen.

2. Maak je online prestaties meetbaar

Om te kunnen bepalen hoe groot de uitdaging is om de – in de online strategie – benoemde doelen te realiseren, is het belangrijk om te weten hoe je platform en online kanalen op dit moment presteren.

Een groot deel van de bedrijven en organisaties die wij spreken hebben géén of weinig inzicht in de huidige performance van hun online kanalen. Belangrijke KPI’s, zoals het aantal unieke bezoekers, aantal gerealiseerde leads, aantal blogposts zijn vaak niet top-of mind. Deels komt dit doordat ze geen trackingcodes hebben geïmplementeerd op hun website of online kanalen en ook geen conversiedoelen hebben ingericht. Ook al is dit allemaal wel gebeurt, dan nog zien we dat deze informatie niet vaak voor handen is.

3. Stuur bij op basis van online inzicht

En dat is een gemiste kans, want het doormeten van je performance biedt je bedrijf zowel op strategisch als operationeel niveau heel veel handvatten voor verbetering. Het biedt de mogelijkheid om de prestaties van alle online en offline kanalen te benchmarken en op basis daarvan je strategie bij te sturen. Haal je meer leads uit een beurs of via je website bijvoorbeeld? Matcht dit met de gestelde doelen? Niet geheel onbelangrijk, het doormeten biedt de kans om je salescollega’s nog beter te informeren over de bijdrage die het online platform levert aan de salesprestaties. Inzicht in de prestaties van je platform biedt daarnaast de kans om concreet de punten voor verbetering te benoemen en hiermee aan de slag te gaan. Immers, je bent in staat om op basis van cijfers je aandachtsgebieden te formuleren.

In de praktijk blijkt dat veel bedrijven de site in zijn geheel als aandachtspunt benoemen. Uitspraken als ‘We willen meer leads halen uit het platform’ horen we regelmatig voorbij komen, zonder dat concreet wordt benoemd wat het probleem is of wat beter zou kunnen. Als bedrijf kun je op basis van inzicht in de online prestatie vaak zelf al veel laagdrempelige zaken verbeteren, zonder dat je hier gelijk een online specialist voor nodig hebt. Uit de praktijk blijkt dat de ruimte voor verbetering vaak in de basis van het platform zit. Om meer rendement uit je website te halen, is stap 1 dan ook het verkrijgen van meer inzicht in je online prestaties.