De Google Panda Update

Content marketing

Eind februari 2011 vond er in Amerika een grote algoritme update plaats. In augustus voerde Google deze update, die formeel de Google Panda Update of de Google farmer update heet, uit in ons land. Volgens Google was deze update van het algoritme nodig om betere zoekresultaten te kunnen tonen en de websites met een lage kwaliteit, ook wel de contents farms worden genoemd, te kunnen verwijderen.

De Panda Update is een van de vele factoren die Google meeweegt in het rangschikken van de zoekresultaten. Een belangrijk verschil met de meeste berekeningen, is dat deze aanpassing handmatig plaatsvindt. Google maakt namelijk onderscheid in aanpassingen, de zogenoemde berekeningen, die continu worden doorgevoerd en de berekeningen die niet doorlopende worden uitgevoerd. Deze niet-doorlopende berekeningen, zoals de Panda Update, noemt Google de handmatige aanpassingen.

Richtlijnen

Google voert deze berekeningen uit, zodat de zoekresultaten continue verbeterd kunnen worden. Om ervoor te zorgen dat jouw website weinig nadelige gevolgen zal ondervinden van de Panda Update, heeft Google de volgende richtlijnen opgesteld:

  • Verwijder of herschrijf de lage kwaliteitspagina’s van je website
  • Verwijder de gedupliceerde content pagina’s van je site
  • Zorg voor een juiste ad to content ratio. Het aantal advertenties op je pagina moet in overeenstemming zijn met de hoeveelheid content
  • Verlaag het aantal keywords in pagina die teveel geoptimaliseerd zijn. Teveel zoekwoorden in de content werkt eerder averechts.

Tips

Verder gaf Google aan dat de inhoud van lage kwaliteit op bepaalde gedeelten van de website effect kan hebben op de hele ranking van de site. Het kan helpen om deze pagina’s te verbeteren, samen te voegen met andere pagina’s of te verwijderen.

Een pagina wordt gezien als goede content pagina indien er voldaan is aan de volgende voorwaarden:

  • De teksten zijn geschreven voor de bezoeker en niet voor de zoekrobot
  • Er wordt op een natuurlijke wijze verwezen naar de pagina
  • De pagina heeft een lage bounce rate. Dit houdt in dat er weinig bezoekers zijn die de site alweer verlaten op de startpagina
  • De teksten zijn uniek. Dat wil zeggen dat ze niet gekopieerd zijn van andere websites.