Het sociaal netwerk Google+

Online marketing

Een profiel aanmaken, connecties verzamelen, foto’s en video’s delen en locaties melden. Op sociale netwerken als Facebook en Twitter kan het allemaal.

Inmiddels heeft Google+ zich bij het rijtje van sociale netwerken aangesloten. Google lanceerde het sociaalnetwerk in juni 2011 en het zou de grote concurrent van Facebook moeten worden.

Maar hoe onderscheidt Google+ zich van alle andere sociaal netwerken? De lijst van sociale netwerken is oneindig. Kan Google+ Facebook naar de kroon steken?

Op uitnodiging

 Niet iedereen kan zich aanmelden bij Google+. Alleen met een uitnodiging word je toegelaten op het netwerk. Zo zorgt Google+ voor exclusiviteit. En dat is blijkbaar gewenst. Er is een run ontstaan op uitnodigingen. Zelf op de veilingsite eBay worden de schaarse uitnodigingen aan de hand gedaan.

Google+ vs. Facebook

Volgens Google deelt Facebook de wereld eigenlijk te eenvoudig in: iemand is je ‘vriend’ of niet. Bij Google+ worden hierom de mensen die je kent ingedeeld in verschillende circles (NL: kringen). Dit kunnen groepen van vrienden, familie of collega’s zijn.

Contacten kunnen heel makkelijk naar bepaalde cirkels worden gesleept, ook is het mogelijk om één persoon in meerdere cirkels te plaatsen.

Daarnaast stelt Google het belang van privacy hoog in het vaandel te hebben. Het profiel is namelijk vrij eenvoudig en uitgebreid aan te passen naar de privacy wensen van de gebruiker.

Bij Google+ kun je zelf bepalen wat je met wie deelt. Ook Facebook heeft deze functie, maar Google+ gebruikers kunnen bij alle updates bepalen met wie ze worden gedeeld. Zo kun je een update delen met slechts een circle (alleen vrienden of familie) of met je complete contactengroep.

Alles geïntegreerd

Google heeft alles geïntegreerd. Door middel van een zwarte balk bovenin de pagina kun je makkelijk schakelen tussen verschillende Google-diensten. Zodra je in je inbox aan het werk bent en er gebeurt iets in Google+ krijg je direct een melding.

+1 button

 Net als op Facebook kun je ook bij Google+ stemmen op bepaalde content. Dit gebeurt niet door middel van de Like-knop zoals in Facebook, maar je kunt de update van iemand anders een +1 geven.

De functie en het nut van de knop is dat jij aan al je vrienden, kennissen en contacten kunt laten zien welke websites of berichten jij leuk, nuttig of interessant vindt. Dit is voor Google waardevolle data. Uiteindelijk kan Google op basis van dit oort ‘likes’ alle zoekresultaten beter sorteren.

+1 button op je website

Door deze +1 button op je website te plaatsen kunnen bezoekers op een makkelijke manier bepaalde, voor hen interessante content op jouw website aanbevelen in hun eigen netwerk. Het toevoegen van de +1 button aan de website is een goede manier om op te vallen in de resultaten van de zoekmachine van Google. Hoe vaker er op de +1 button wordt geklikt hoe vaker dit n de zoekmachine wordt weergegeven. Maar ook naast de betaalde advertenties in Google, de Adwords, worden de waarderingen die een site heeft gekregen getoond. Dit is dus een ideale manier om de potentiële bezoeker van de website aan te trekken naar jouw webpagina.