LinkedIn Lead Accelerator: waardevol voor uw bedrijf?

Content marketing

Online leads generen biedt veel kansen voor ondernemers, met name voor het mkb. Met een relatief kleine investering kun je namelijk al veel resultaat boeken. Online kanalen als Google AdWords, Display ads, RTB en ook social media kunnen dan ook effectieve manieren zijn voor leadgeneratie. Ze leveren immers veel traffic op naar je website.

Echter kleeft er ook een nadeel aan: het merendeel van je websitebezoekers laat namelijk geen e-mailadres achter, waardoor je je prospects niet kan bereiken. Op deze manier raak je als organisatie vaak meer dan 95% van je bezoekers kwijt.

Met een marketingapplicatie van LinkedIn, de LinkedIn Lead Accelerator, krijg je als bedrijf de mogelijkheid om deze prospects wel te bereiken, zonder dat ze een e-mailadres hebben achtergelaten. Het biedt je als marketeer kansen om zakelijke contacten te werven, bereiken en onderhouden op LinkedIn, Facebook en zakelijke websites. Momenteel gaat het nog om weinig sites, waardoor het op dit moment wellicht (nog) minder interessant is.

Hoe werkt het?

Het werkt als volgt. Je plaatst een code op je website en op het moment dat een bezoeker op je site is geweest, wordt deze geidentificeerd via Linkedin. Het dashboard van linkedin geeft een goed beeld van de type bedrijven die je site bezoeken. Binnen dit dashboard heb je de mogelijkheid de kerndoelgroep te definiëren (je wilt immers niet met iedere bezoeker een band opbouwen). Je kunt hier ook selectief zijn in de type berichten die je wilt uitsturen. Zo kun je andere berichten sturen naar mensen die op een productpagina zijn geweest, dan mensen die op een vacaturepagina zijn geweest.

Voor verschillende groepen maak je meerdere stromen van content aan met daaraan conversiepagina’s gekoppeld, waar je uiteindelijk de bezoeker tot lead kan maken. Dit is een geautomatiseerd proces. Het concept van promotie behelst niet alleen linkedin. Ook andere kanalen worden ingezet om de berichten bij de bezoeker van je website te krijgen. Belangrijk is de facebook nieuwsfeed en advertising via verschillende netwerken.

Dashboards van linkedin maken het mogelijk het gedrag van bezoekers inzichtelijk te maken om vervolgens optimalisaties door te voeren. Een handige extra feature is dat je gebruik kan maken van autofill, dit betekent dat formulieren reeds ingevuld zijn met contactgegevens vanuit linkedin. Zeker voor formulieren op mobiel is dit een handige feature waardoor de conversie verhoogt.

Waardevol?

Bij iMood maken we vaak gebruik van social media netwerken om meer leads te generen. Een tool als deze is dan ook zeker waardevol. Toch is goed om te overwegen of het waardevol genoeg is voor jouw organisatie. Om gebruik te maken van de tool moet je een jaar- of kwartaalabonnement aanschaffen, waar je als bedrijf fors voor moet betalen. Een ander punt is dat de tool volgens LinkedIn pas effectief is wanneer je website minimaal 20.000 unieke bezoekers per maand heeft.