Meer leads via uw B2B website

Content marketing

‘Meer leads via de website genereren’. Dat is één van de primaire doelstellingen die wij vaak te horen krijgen van onze klanten. Maar hoe zorgt u er nu voor dat de bezoekers van jouw website ook daadwerkelijk gaan converteren? En waarom is het ene bedrijf hier succesvoller in dan het andere bedrijf? Wij gaan dieper in op de factoren die essentieel zijn bij effectieve online leadgeneratie.

Inzicht in het succes van uw website

Op de eerste plaats is het belangrijk dat inzichtelijk wordt hoe succesvol de website op dit moment is met lead generatie. Deze rekensom kan simpelweg worden gemaakt door het aantal unieke bezoekers op de site af te zetten tegen het aantal leads.

Een simpel voorbeeld: stel uw website heeft maandelijks 5000 unieke bezoekers en genereert 50 leads. Het lead conversie percentage van uw website is dan 1%. We gaan er in dit voorbeeld vanuit dat het om 50 waardevolle leads uit de doelgroep gaat.

Twee wegen naar meer leads

Er zijn grofweg twee manieren om meer leads te krijgen uit uw zakelijke website, namelijk:

  1. Door het verhogen van het aantal unieke bezoekers
  2. Door het verhogen van het conversie percentage

Verhogen aantal unieke bezoekers

Er zijn veel middelen beschikbaar om het aantal unieke bezoekers van een website te vergroten. Het gaat in dit geval om ‘gratis’ middelen, zoals zoekmachine optimalisatie, social media, PR en e-mailmarketing.

Ook kunt u gebruik maken van veel betaalde kanalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Google Adwords, advertising via media sites en social media advertising. Een belangrijk aspect is hier de kwaliteit van de bezoekers. Op het moment dat een andere groep dan uw doelgroep de site bereikt, zal dit niet leiden tot meer waardevolle leads. Het is daarom essentieel om vooraf vast te stellen wie de doelgroep van uw website is (buyer persona) zodat de juiste bezoekers naar de site komen. Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar, waarbij de mate van kwaliteit van het bezoek direct inzichtelijk wordt.

Verhogen conversie percentage

Het verhogen van het conversiepercentage wordt vaak afgedaan als een trucje, waarbij u slechts de kleuren van onder andere de buttons op een webpagina verandert. Dit ligt echter veel complexer.
De basis voor het verhogen van de conversie ligt bij de strategie van het bedrijf. Wat vindt de potentiële klant belangrijk bij de keuze van een bedrijf? En hoe profileert het bedrijf zich ten opzichte van concurrenten? Om te weten welke informatie een potentiële klant nodig heeft, is het belangrijk om een customer journey te maken. Hierbij worden de verschillende fases in het aankoopproces beschreven met de daarbij gebruikte media. Het beschrijft de reis die klanten afleggen op weg naar een aankoop. Als de klant zonder obstakels door het proces loopt en je daarbij ook je gestelde doelen haalt, bent u op de goede weg.

Het is dus essentieel om op een b2b website de gewenste informatie helder over te brengen. Denk hierbij aan het duidelijk profileren van uw bedrijf (in diensten en onderscheidend vermogen) en het beschrijven van uw diensten in klantvoordelen en werkwijze. Ook is het essentieel om te weten waarom bezoekers niet converteren op de site. Is er onvoldoende of juist teveel informatie aanwezig? Zijn ze nog in een vroege fase van het koopproces en willen ze zich alleen oriënteren? Dit soort inzichten helpen om de website te voorzien van de juiste content.

Gegevens achterlaten

Op het moment dat deze basis staat, is het essentieel om voldoende triggers te hebben om informatie achter te laten. Goede voorbeelden hiervan zijn aanbieden van whitepapers over specifieke onderwerpen, waar de bezoeker een e-mailadres voor moet achter laten. Ook het bieden van de contactmogelijkheid op iedere pagina is een manier om contact te stimuleren. Vaak zien we dat bedrijven onvoldoende nadenken over de posities waarop bijvoorbeeld whitepapers gepromoot worden. Het is belangrijk dat de whitepaper aansluit bij de getoonde content en het visueel onderscheidend is waardoor het voldoende attentie op de pagina krijgt.

Meten en optimaliseren

Zijn bovengenoemde zaken op orde, dan komen we in de fase van meten en optimaliseren. Door het uitvoeren van bijvoorbeeld AB testen (waarbij twee landingspagina’s met elkaar vergeleken worden) kunnen hogere conversiepercentages gerealiseerd worden. Het kan hier gaan om tekstuele zaken en/of design. Hiermee kunnen verbazingwekkende resultaten geboekt worden op het moment dat de basis staat.

Aan de slag!

Onze aanpak is altijd om zowel het aantal unieke bezoekers te verhogen als te werken aan het verhogen van het conversie percentage. Deze combinatie maakt het mogelijk om daadwerkelijk meer leads te genereren. De basis is echter een duidelijke propositie en positionering.

Wilt u meer leads uit uw website halen, neem dan vrijblijvend contact met ons op.