Ondernemers gebruik Google Webmaster Tools

Online marketing

Veel ondernemers maken gebruik van Google analytics om een beeld te krijgen van het bezoek en gedrag op hun site. De gratis tool van Google is gemakkelijk te installeren en biedt een schat aan informatie om je site te verbeteren (welke pagina’s worden het best bezocht, welke pagina’s worden snel verlaten etc). Al met al een must voor het succesvol beheren van je website.

Wat ons opvalt is dat de tool ‘Google Webmaster Tools’ veel minder bekend is. De term webmaster schrikt mogelijk ondernemers af, echter het is een zeer waardevolle tool om te zien hoe je site voornamelijk technisch presteert. Het geeft feitelijk weer wat Google van je website vindt. Je kan er namelijk zien of delen van de site niet goed geïndexeerd worden (met andere woorden, je plaatst een bericht op je site maar google kan het niet vinden), op welke woorden je goed gevonden wordt (dit kan overigens ook via google analytics) en of je links naar je site gaan die niet aankomen (technisch gesproken: een 404). Heeft je site veel 404’s dan is het belangrijk deze te gaan doorverwijzen naar de juiste urls waar de artikelen te vinden zijn. Ook krijg je een goed beeld van de sites die naar jouw site linken wat weer belangrijk is om een goede positie in de zoekmachine te krijgen.

Al met al biedt google Webmaster tools een schat aan informatie waarmee je jouw developer kan helpen de site beter te maken en het is ook direct een controlemiddel om te zien of hij zijn werk goed doet. Op de site van Google vind je een uitgebreide uitleg van de tool en hoe je er gebruik van kan gaan maken. Mocht je het nog niet doen, doe het dan vandaag.  Het is immers zonde om bezoekers mis te lopen doordat je een aantal technische zaken niet op orde hebt.