Onderscheid je met feitelijke content

Content marketing

Content marketing is nog altijd ontzettend populair. Het is een uitstekende methode om je expertise te laten zien, relaties op te bouwen en nieuwe klanten te werven. Ook helpt content je om beter gevonden te worden via zoekmachines en een groter deel van je doelgroep te bereiken. De nadruk van content marketing ligt op recente én gedegen content. Maar met een constante stroom aan input zien veel content marketeers hun to do list met de minuut groeien. De grote vraag is dus hoe je zowel op de hoogte blijft van alle relevante informatie als ervoor zorgt dat je juiste en nauwkeurige content de wereld inbrengt. Daarnaast is het belangrijk om onderscheidend te zijn, er zijn veel marketeers die over de zelfde onderwerpen schrijven. In dit artikel leggen we de nadruk op het waarborgen van de kwaliteit van content en het onderscheid dat je hiermee kan maken.

Feitelijk juiste content

Met miljoenen websites, blogs en social media accounts kan iedereen binnen een handomdraai informatie op het internet zetten. Hierdoor is niet alles wat gepubliceerd wordt ook de waarheid. Door de steeds groter wordende hoeveelheid nieuwsstromen neemt de behoefte aan feiten toe. Voor veel content marketeers houdt dit in dat zij zélf de feiten moeten checken.

Het aannemen van mensen die zich fulltime bezighouden met het controleren van content is voor de meeste bedrijven immers niet haalbaar. En dat is spijtig, want op het web wemelt het van de onjuiste informatie. Tel daar de groeiende vraag naar relevante content en strakkere deadlines bij op en het zal geen verrassing zijn dat veel bedrijven steken laten vallen. Tegelijkertijd biedt het mogelijkheden. Voor organisaties die het verschil willen maken, vormt dit dé kans om zich te profileren als autoriteit en betrouwbare bron.

Wees kritisch

Stel dat er een rapportage van een nieuw onderzoek of enquête in jouw postvak terechtkomt. Dan kun je deze resultaten, net als vele anderen, klakkeloos overnemen en hier een nieuwsbericht van maken. Maar hier worden jouw lezers niet veel wijzer van. Ook zal je je op deze manier nooit kunnen profileren als specialist. Jij zegt immers precies hetzelfde als alle anderen. Het gaat erom dat je duiding geeft aan het onderzoek en/of je mening geeft over de aanpak en resultaten. Sta daarom eerst stil bij de volgende vragen:

  • Maken de auteurs gebruik van een gedegen onderzoeksmethode?
  • Is het onderzoek representatief? Hoeveel mensen hebben er aan deelgenomen?
  • Hebben de auteurs geen belangen in de uitkomst?
  • Worden de vragen wel goed en duidelijk geformuleerd en stellen ze de juiste vragen? Dit is vooral bij enquêtes erg belangrijk.
  • Kopieer nooit rechtstreeks informatie uit een persbericht. Vraag liever om een kopie van het eigenlijke onderzoek of de enquête, zodat je hier zelf je conclusies uit kunt trekken om vervolgens een eigen tekst te schrijven.
  • Welke informatie uit dit onderzoek is relevant voor mijn doelgroep? Wil mijn doelgroep deze informatie lezen?

Wees specifiek

Wees niet bang om een standpunt in te nemen. Ook als dat betekent dat je de uitkomsten van een onderzoek moet tegenspreken. Het laatste wat je wil, is het overnemen van onjuiste informatie waarmee je de lezer de indruk geeft dat je wél op de hoogte bent van de missers, maar dat je niet bekwaam genoeg was om deze informatie te checken en te corrigeren. Dus wat voor content je ook creëert, zorg dat de informatie juist,  actueel is én aantrekkelijk gepresenteerd wordt. Je uiteindelijke doel van het schrijven van content is het opbouwen van relaties met bestaande en potentiële klanten. Als je bericht niet onderscheidend is van de rest, of als je dingen rechtstreeks uit het persbericht gekopieerd hebt zal je dit doel niet bereiken.

We helpen je graag bij het verbeteren van je content en het behalen van je online marketing doelen.