Social media voor ZZP’ers

Online marketing

Gisteren zagen we in het nieuws dat ZZP’ers hard geraakt worden door de crisis. De daling van hun koopkracht was een stuk steviger dan voor een gemiddelde werknemer. Dit is niet onlogisch aangezien in crisistijd minder beroep wordt gedaan op ZZP’ers. Het is daarom van groot belang dat een ZZP’er op een goede manier zichtbaar is voor (potentiële) klanten. Social media en content marketing zijn wat ons betreft termen die op het netvlies van iedere ZZP’er moeten staan.

Vorig jaar bleek al uit de ZZP Barometer dat 80% van de ZZP’ers omzet haalt uit social media. Het ging dan (in volgorde van belang) om Linkedin, Twitter en facebook. Waarbij Linkedin verreweg het belangrijkste kanaal is. Het mag duidelijk zijn dan je als ZZP’er dit kanaal om klanten te werven niet mag missen.

Content marketing en social media

De vraag is alleen hoe je het meest uit je social media kanaal kan halen. Er is hiervoor niet één richtlijn die voor iedereen geldt. Over het algemeen geldt dat het verstandig is om te laten zien dat je kennis van zaken hebt. Dit kan omschreven worden als de content marketing aanpak. Je biedt informatie aan je doelgroep aan waar ze echt wat aan hebben (educatief) en waarbij je jezelf als expert naar voren laat komen. Het kan gaan om jouw visie op ontwikkelingen in de markt of om praktische tips rondom jouw vakgebied.

Op het moment dat mensen reageren op je berichten heb je de kans om je kennis nog duidelijker zichtbaar te maken. Dit alles heeft natuurlijk als doel potentiële klanten te motiveren om met je in contact te komen. Een eis voor succes is natuurlijk dat je een volledig profiel invult op het kanaal waar je actief bent. Partijen die met je in contact willen komen moeten immers weten wie je bent, wat je achtergrond is en hoe je te bereiken bent.

Vergeet ook niet dat je enorm kan leren van social media. Door actief te zijn op de plaatsen waar je doelgroep is, weet je wat er bij ze speelt en waar ze behoeften aan hebben. Social media is daardoor niet alleen een wervingskanaal voor opdrachten, maar ook een onderzoekstool. _______________________

Dit artikel is mogelijk gemaakt door iMood – specialisten in content marketing.
iMood is een fullservice buro in content marketing en helpt organisaties zich succesvol te profileren als expert in hun vakgebied door middel van content.