Starten met content marketing

Content marketing

De term content marketing is een begrip dat we al vaker op deze site hebben behandeld. De essentie is dat je door leerzame content een band kan opbouwen met (potentiele) klanten. Denk hierbij aan bedrijven als Nutricia die veel informatie op hun site zetten over babyvoeding en problemen die zich daarbij voor kunnen doen. Zo kun je artikelen lezen waar je op moet letten als je met je kindje op vakantie gaat of wat er aan de hand kan zijn als je kindje een tijdje geen voeding wil.

Merken die aan content marketing doen willen met name hun expertise laten zien en zich op deze manier onderscheiden van hun concurrenten. De content die ze hiervoor gebruiken plaatsen ze over het algemeen op hun eigen site en verspreiden ze via social media kanalen. Ook kiezen merken ervoor om een specifieke website op te richten omtrent het onderwerp waar ze zich in willen profileren. Een voorbeeld in de zakelijke hoek is PON die haar kennis over zakelijke mobiliteit bundelt in de site Fleetwise.

Veel organisaties denken momenteel na over de rol die content marketing voor hun zou kunnen spelen. In deze fase is het erg belangrijk om goed na te denken over de vertaling van de bedrijfsdoelstellingen naar een contentstrategie. Wat is het doel van de content: het binden van bestaande klanten, gevonden worden door nieuwe klanten, het verhogen van het aantal transacties etc. In de strategie verwoord je de afbakening van de content, de tone of voice en de ijkpersoon (in tijdschrifttermen wordt dit redactionele formule genoemd), ook wordt er duidelijk omschreven via welke kanalen er gecommuniceerd wordt en wat de boodschap via deze kanalen is. De belangrijkste vraag wat ons betreft is: op welk onderwerp wil je je als organisatie profileren richting je klanten en onderscheiden van je concurrenten. Dit onderwerp moet de basis zijn van content marketing.