Tips deelbare content blogs en social media
Content marketingSteeds meer bedrijven willen hun expertise op internet laten zien. Ze doen dit door hun ervaringen te delen en bedrijven ‘content marketing’ om een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken. In veel gevallen betekent dit dat een bedrijf gaat bloggen en op social media content gaat delen. Essentieel in dit traject is om content te maken die opnieuw gedeeld wordt door anderen. Hieronder geven we een aantal tips over hoe je deze ‘goed deelbare’ content maakt. In de praktijk blijkt namelijk dat veel bedrijven niet in staat zijn dit op een goede manier te doen.
- Maak koppen verleidelijk. De kop van een artikel is het eerste dat wordt gezien. Deze kop moet lezers aanspreken zodat ze het artikel gaan lezen. Ondernemers die ervaring hebben met online advertising weten dat koppen grote invloed hebben op klikpercentages.
- Geen spelfouten. Dit klinkt als een open deur, echter het is iets dat vaak mis gaat. Spelfouten brengt je expertise in twijfel, let hier dus goed op.
- Maak het verteerbaar. Veel bedrijven hebben de neiging hele lange verhalen te bloggen waar niet doorheen te komen is. Ja, het laat zien dat je weet waar je het over hebt, echter het is ook belangrijk dat bezoekers het daadwerkelijk gaan lezen. Maak het artikel niet te lang en maak gebruik van allinea’s en visuals.
- Beeld is belangrijk. Onderschat de impact van beelden niet. Zoek passende en aansprekende beelden bij je boodschap. Uit onderzoek blijkt dat berichten met beeld 53% meer likes krijgen op facebook dan zonder beeld.
- Zorg altijd voor share buttons. Het is belangrijk om het je lezers zo gemakkelijk mogelijk te maken om een bericht te delen via social media. De beste positie is of bovenaan je pagina of helemaal onderaan.
- Zorg voor content waar mensen iets aan hebben. Dit ligt in lijn met de content marketing gedachte dat je bij voorkeur educatieve content deelt. Het moet problemen van mensen oplossen.
- Koppel emotie aan content. Door emoties zoals passie, woede, verdriet en liefde te koppelen aan content raakt het de bezoekers meer en wordt het deelbare content. Vanzelfsprekend moeten het eerlijke emoties zijn, anders prikt de bezoeker er uiteindelijk doorheen.
- Sluit aan op onderwerpen die actueel zijn. Trending topics kunnen een bron van inspiratie zijn voor je artikelen. Google Trends en Twitter Trends kunnen je helpen deze topics te achterhalen.
- Relevant zijn. Plaats geen content omdat je afgesproken hebt dagelijks een bericht te posten. Ieder bericht moet waarde hebben voor je bezoekers. Liever minder berichten dan irrelevante berichten die je doelgroep zullen afstoten.
Het maken van deelbare content is vaak lastiger dan wordt gedacht. Door veel te experimenteren en te meten krijg je een goed beeld van de content die het beste bij jouw doelgroep aansluit.