Vergeet email niet voor succesvolle webshop

E-commerce

Heb je een webshop en heb je veel tijd besteed aan het opbouwen van bereik op social media als facebook , linkedin en twitter, dan is het de vraag of dit echt iets gaat opleveren. Uit onderzoek van Forester Research blijkt dat slechts 1% van de transacties is terug te voeren op een social media bericht. De gedachten dat vrienden elkaar adviseren over producten en dit leidt tot flinke verkopen valt in de praktijk dus tegen. Momenteel experimenteert Facebook met ‘Facebook aanbiedingen’. De eerste resultaten lijken goed te zijn. Het is nog onduidelijk hoe het zich verder ontwikkelt.

Email succesvol middel ecommerce

Het goede nieuws is dat email minder dood blijkt te zijn dan gedacht. Maar liefst 33% van de transacties is terug te voeren op emails. Dertien procent van de ontvanger klikte direct door naar de webwinkel. Email campagnes lonen met name als er een doordachte strategie achter zit. Het lukraak versturen van aanbiedingen heeft veel minder effect dan gerichte mailacties. Om dit te kunnen doen is het echter zaak om een een database op te bouwen waaruit de interesses van de klant naar voren komen. Denk hierbij ook aan het aanbieden van producten die gerelateerd zijn aan een vorige aankoop. Zeker als je weet dat het om een product gaat dat na loop van tijd vervangen zal moeten worden.