Wat is content marketing?

Content marketing

De consument wordt steeds meer immuun voor alle reclameboodschappen die via verschillende mediakanalen op hem af worden gevuurd. Hij is steeds beter in staat relevante content die écht van toegevoegde waarde is te onderscheiden van niet relevante opdringerige banners, pop-up’s, video pre-loaders,  commerciële e-mails, pushberichten via sms, etc.

Uitdaging voor jou als marketeer:

Hoe zorg je ervoor dat je als merk opvalt tussen al dit commerciële mediageweld en je een positie verovert op de shortlist bij je doelgroep?

Het antwoord is: content marketing

Content marketing is de marketingstrategie waarbij je niet je producten op een directe manier aanprijst, maar juist je doelgroep op een sympathieke manier voorziet van relevante en niet-commerciële informatie die je doelgroep slimmer maakt. Deze informatie bied je in het juiste formaat via het juiste kanaal op het juiste moment en speelt daarmee in op de informatiebehoefte die bij je doelgroep leeft. Je positioneert je merk als expert binnen je vakgebied.

We nemen als voorbeeld een bedrijf die een emailtool heeft ontwikkeld. Bij een traditionele marketing aanpak zou dit bedrijf veel aandacht besteden aan alle handige functionaliteiten die deze tool heeft. Je kan er bijvoorbeeld heel gemakkelijk selecties mee maken om gericht je doelgroep te mailen of het is heel gemakkelijk een goede emailtemplate te maken. De vraag is alleen of je doelgroep op deze informatie zit te wachten. Mogelijk wel als ze de intentie hebben om op korte termijn een nieuw emailtool aan te schaffen, maar zeker niet als je een gebruiker bent van een ander systeem (en daarmee een potentiële klant voor de toekomst bent). De content marketing aanpak zou zijn om gebruikers van emailsystemen te adviseren hoe ze meer uit emailcampagnes kunnen halen. Hoe vergroot je de kans van slagen van een emailcampagne? Het vervolgens verbinden van succesvolle campagnes aan goede emailtools zorgt ervoor dat het bedrijf die de emailtool aanbiedt geassocieerd wordt met kennis over het doel van de klant (namelijk succes boeken met emailmarketing) en de link met doordachte emailtools is dan sneller gemaakt. Je laat in je content zien dat je als leverancier waardevol bent voor je klanten.

Door in elke fase van het aankoopproces je potentiële klant op structurele wijze te voorzien van relevante en waardevolle informatie, bouw je een duurzame relatie op met je doelgroep, wat uiteindelijk resulteert in meer naamsbekendheid, een groter online bereik, meer leads, meer verkoop en meer omzet.

Content marketing kun je als bedrijf op kleine schaal doen. Een veel gekozen manier is een blog op een website met promotie van content via social media kanalen en nieuwsbrieven. Er zijn ook bedrijven die een geheel platform oprichten om te laten zien dat ze veel kennis van zaken hebben. Deze voorbeelden van Cap Gemini en Cisco laat dit zien.

Voordelen content marketing op een rij

  • Sterker merk

    Je vergroot je autoriteit en onderscheid je van concurrenten door jezelf als expert te positioneren

  • Hogere naamsbekendheid

    Relevante content bereikt veel potentiële kopers in de oriënterende fase. Je vergroot hiermee je online bereik onder je doelgroep

  • Tevreden klanten

    Je bouwt een duurzame relatie op met je doelgroep en krijgt meer inzicht in beleving en behoeften van deze groep. Je helpt ze aan waardevolle kennis.

  • Nieuwe klanten

    Je werft nieuwe klanten, doordat je op een sympathieke manier aanspreekt en vroeg in het aankoopproces zichtbaar bent.

Lees hier hoe je succesvol een content marketingstrategie opstelt.