Wat is het doel van mijn website?

Online marketing

Een website moet een doel hebben. Daar is iedereen het over eens. Als jij een duidelijk doel voor ogen hebt, kun je op een effectieve, efficiënte en kostenbewuste manier je website benutten.

De tijd waarin het voldoende was alleen een website te hebben, zonder er veel aandacht aan te besteden, is voorbij. Een website is het online visitekaartje van je bedrijf. Is je website niet in orde of oogt deze niet professioneel dan wordt je afgerekend op de presentatie van je bedrijf. Daarom is het als ondernemer belangrijk om stil te staan bij het nut en het doel van je website.

Doel website

Een website kan bestaan uit een of meerdere doelen. Bij het ‘laten’ ontwerpen van je website is het van belang om het doel dat je kiest voor ogen te houden.

Voorbeelden van doelen

  • Bestaande klanten informeren
  • Klanten werven
  • Producten verkopen
  • Bedrijfsimago overbrengen
  • Betere communicatie met klanten

Bedrijfsimago vertalen

Wanneer je als doel hebt om het bedrijfsimago op je website over te brengen, is het belangrijk om je vooral te richten op de uitstraling van je site. Werk met sfeerbeelden, maar zorg ervoor dat de website niet alleen mooi oogt maar ook een duidelijke inhoud heeft met een goede technische structuur. Zoek een goede designer die jouw bedrijfsimago op de juiste manier weet te vertalen.

Bestaande klanten informeren en producten verkopen

Veel klanten informeren op internet waar ze een product kunnen kopen. Een goede vindbaarheid van je website is daarbij essentieel. Heeft de klant jouw website inmiddels gevonden, dan bepaalt de expertise en het vertrouwen dat jouw website uitstraalt of de klant nieuwsgierig wordt. Wanneer je website niet up-to-date is en weinig en onduidelijke informatie bevat, zal de klant de site snel wegklikken. Zorg er dus voor dat je website vertrouwen en kennis uitstraalt. Een paar tips:

  • Zorg voor een eenvoudige en overzichtelijke website;
  • Straal vertrouwen en kennis uit;
  • Maak de klant nieuwsgierig;
  • Zorg voor een duidelijke navigatie;
  • Zorg voor een duidelijke homepage;
  • Zorg voor een duidelijke contactpagina. Een bezoeker moet direct de locatie, het telefoonnummer of het e-mailadres van jouw onderneming kunnen vinden;
  • Zorg voor een goede zoekfunctie;
  • Zorg voor een goede vindbaarheid (SEO);
  • Zorg dat alle informatie op de site up-to-date is;
  • Test zelf jouw website en laat hem door vrienden of kennissen testen;