Zo verbeter je de kwaliteit van je social media content

Content marketing

Je doet je best om zo veel mogelijk volgers te verzamelen op je social media kanalen.  Niet alleen levert dat potentiële klanten op, ook verbeter je met je social media activiteiten je SEO. Google focust namelijk sinds kort niet alleen meer op linkverwijzingen en andere traditionele  maatstaven, maar ook op het aantal Tweets, likes en Pins dat naar jouw website leidt. Hoe verbeter je de kwaliteit van je social media content, zodat  je volgers niet afhaken?   

Maak jouw content uniek

Je content is interessanter en zal vaker worden gedeeld als het uniek is. Hoe bereik je dit?

  • Blijf op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen in jouw vakgebied om niet het risico te lopen  nieuws te brengen wat dagen eerder al door anderen is gepost. 
  • Ontwikkel een journalisteninstelling: wees ook in je privétijd altijd op zoek naar feiten en afbeeldingen die jouw lezers aanspreken en sla ze (mentaal) op om later te gebruiken. 
  • Houd je eigen interviewtjes met belangrijke spelers in jouw vakgebied. Dit kan een kort vraaggesprekje zijn; voor lange antwoorden is op social media geen plek. Post één vraag en een antwoord per keer: zo haal je uit één interview maximale content. Bovendien: voor updates langer dan drie zinnen stoppen je volgers niet met scrollen. 

Wees echt en persoonlijk

Een persoonlijke touch op social media wordt erg gewaardeerd door je volgers. Niemand wil het gevoel hebben dat ze de inspiratieloze schrijfsels van een heel marketingteam zitten te lezen. Neem een directe, informele toon aan en schrijf alsof je elk van je volgers al jaren kent. Zelfs als je met een team werkt, probeer dan een duidelijke identiteit te creëren. Dus niet “Wist je dat er een stripboek is gemaakt van Hamlet” maar: “Wij vallen altijd in slaap bij Shakespeare. Maar de nieuwe stripboekversie van Hamlet lijkt ons wel wat!”

Betrek mensen met invloed

Je kunt natuurlijk in je eigen social media bubbeltje blijven werken, maar als een belangrijke speler op zijn eigen feed een link plaatst naar jouw Facebookpagina of een tweet van jou Retweet groeit je aantal volgers gegarandeerd. Hoe trek je de aandacht van deze ‘influencers’?

  • Reageer op hun updates, met inhoudelijk goede opmerkingen of bijdragen.
  • Verwijs naar hun updates of langere artikelen in jouw posts.
  • Bied aan om bij te dragen aan hun website of blog met een gastartikel
  • Vraag hen dan voor bijvoorbeeld een interview of gastbijdrage. Ze zullen maar wat graag verwijzen naar jouw Facebookpagina of website als zij daar een eigen bijdrage aan hebben geleverd.

Houd je volgers geboeid en betrokken bij jouw bedrijf: goede content leidt tot meer volgers en dus meer potentiële klanten!