10 Tips voor een effectieve checkout

E-commerce

Uit webanalyses blijkt vaak dat een groot deel van de webshopbezoekers een product in een winkelmandje doen maar nooit afrekenen. Een belangrijke reden hiervoor is een ineffectieve checkout. Zonde, want hierdoor gaat onnodig veel omzet verloren. Hieronder geven we een aantal tips om deze checkout te verbeteren.

 

1.    Voordat je start met het verbeteren van de checkout dien je je doelen en klikpaden in Google Analytics in te stellen. Het proces van de product naar winkelmand en van winkelmand naar checkout wordt hierdoor zichtbaar. Ook krijg je een goed beeld van de afhaakmomenten van potentiële klanten.
2.    Geef bezoekers vertrouwen en zekerheid. Er doen zich veel verhalen de ronde over mensen die geld overmaken voor producten die nooit geleverd worden. Het is daarom belangrijk om te laten zien dat je een betrouwbaar bedrijf bent. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van het logo van een keurmerk waarbij je aangesloten bent. Ook het tonen van je klantenservice met een telefoonnummer kan hierbij helpen. Daarnaast is een klantenservice erg waardevol om mensen die moeite hebben met de checkout te begeleiden.
3.    Maak het proces van afrekenen overzichtelijk. Maak je gebruik van meerdere pagina’s, laat dan duidelijk zien in welke stap van het proces de klant is. Hij of zij kan dan ook inschatten hoe lang het nog gaat duren voordat er afgerekend is. Een optie is ook om gebruik te maken van een ‘one step checkout’ waarbij een klant op één pagina alles kan overzien.
4.    Laat klanten zich niet verplicht registeren. Je ziet nog wel eens websites waar dit noodzakelijk is wil je uberhaupt kunnen afrekenen. Niet doen. Dit verlaagt de conversie.
5.    Stel geen onnodige vragen. Een gouden regel is om zo min mogelijk vragen bij de checkout te stellen. Zeker privacy gevoelige vragen vermijden als dit niet strict noodzakelijk is. Heb je bijvoorbeeld geen telefoonnummer nodig om het pakje bezorgd te krijgen, vraag dit dan niet.
6.    Duidelijke uitleg en simpele vragen. Het is erg belangrijk dat iedereen in staat moet zijn de vragen in de checkout te beantwoorden. Mocht er een complexe vraag bij zitten, plaats dan een informatie icoontje met uitleg.
7.    Verzendkosten duidelijk vermelden. Een belangrijk onderdeel van de totale besteding van de klant zijn de verzendkosten. Deze moeten altijd duidelijk getoond worden. Indien er geen verzendkosten zijn, geef dan ook aan dat verzending gratis is. Dit om onduidelijkheden te voorkomen.
8.    Call to action. De stappen die een klant moet doorlopen moeten duidelijk zichtbaar zijn met buttons. Deze buttons moeten opvallen op de pagina (door grootte en/of kleur) en aangeven wat de volgende stap is (bijvoorbeeld ‘betaalwijze kiezen’).
9.    Nationaal of internationaal. Verkoop je ook producten aan het buitenland, laat dan bezoekers gemakkelijk hun land kunnen kiezen en kies voor een opmaak bij het adres invullen die past bij het land. Lever je niet aan het buitenland, geef dit dan duidelijk weer.
10.    Testen en nog eens testen. Test je checkout zorgvuldig. Probeer allerlei vormen en kijk of er errors zijn. Zij het geen errors maar vul je iets niet goed in, zorg dan voor een duidelijke uitleg over wat er niet klopt. Vaak zien we ook dat e-retailers hun checkout niet goed testen op tablet en mobiel, of dat ze niet alle browsers controleren. Allemaal redenen waarom de conversie kan tegenvallen en klanten onnodig je shop verlaten.

Heb je bovenstaande punten op  orde, ga dan je metingen in Google Analytics vergelijken van voor de veranderingen en na de veranderingen. Zie je vooruitgang? Het optimaliseren van je checkout is een proces van meten en veranderen.