4-C model voor online marketing

Content marketing

Veel ondernemers zijn bekend met het klassieke 4 p’s model van Kotler. Kotler gebruikte voor de implementatie van een marketingstrategie de p’s van prijs, plaats, product en promotie. Nog steeds is dit model erg bruikbaar, echter door de ‘digitalisering’ is het verstandig om voor online marketing ook gebruik te maken van een ander model, namelijk het 4-C model (Handboek Online Marketing). Door gebruik te maken van het 4-C model kunnen ondernemers de marketingmix voor hun website samenstellen. Dit zijn de onderdelen van het model:

Cost

het gaat hier niet alleen om de kosten van producten, maar ook de moeite die je moet doen om aan producten te komen. Is het lastig om op een site producten te bestellen of is de bezorging een probleem dan leidt dit tot hogere kosten voor de klant. Prijs maakt echter wel een belangrijk onderdeel uit van deze C. Op internet is het met de komst van prijsvergelijkers steeds gemakkelijker om vast te stellen waar een product het goedkoopst is.

Convenience

Het gaat bij deze C om het gebruiksgemak van de website. Hoe gemakkelijk kan je vinden wat je zoekt? Hoe snel kun je afrekenen of in contact komen met mensen die je verder kunnen helpen? Een goede navigatie is natuurlijk de basis, alleen dit gaat nog veel verder. Het gaat erom of je de klant goed serviced op de site en helpt om snel te vinden waar hij naar op zoek is.

Customer value

Dit is eigenlijk de belangrijkste C. Het gaat om de kern van je bestaansrecht, namelijk welke waarde voeg je toe. Het gaat hier niet om eigenschappen van het medium zelf (24 uur bereikbaarheid van de site) maar om het bestaansrecht van je site. Waarom zou een klant gebruik maken van jouw platform? Wat is de toegevoegde waarde van jouw product ten op zichte van je concurrenten. Veel organisaties vinden het heel lastig om hun onderscheidend vermogen te bepalen, wat het lastig maakt dit in communicatie goed te verwoorden.

Communication

Dit gedeelte heeft veel te maken met de uitstraling van je site (design) en de mate waarin dit oproept tot interactie. Signaalkleuren van buttons zijn hier bijvoorbeeld belangrijk. Ook het brandingaspect speelt hierbij een rol. Past de uitstraling van je site bij je merkwaarden. Kleurgebruik is hierbij essentieel.

De 4 C’s bestaan feitelijk uit veel meer onderdelen. Convenience gaat bijvoorbeeld over usability (gebruiksvriendelijkheid) van je platform, maar ook alle andere aspecten die een rol spelen bij een ‘soepele afhandeling’. Een goed bereikbare klantenservice, zichtbaarheid van voorraad en levertijd en geen verborgen kosten zijn ook convenience factoren. Customer value raakt de essentie van de business en bepaalt of een organisatie ook op lange termijn bestaansrecht heeft.

Deze 4 C’s kunnen je helpen bij het uitvoeren van een online strategie. Het is interessant om deze C’s eens tegen je eigen website aan te houden om te kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn.