5 tips voor een succesvolle digitale transformatie van uw bedrijf

Content marketing

Het toverwoord in het huidige digitale tijdperk is ‘digitale transformatie’. Maar wat is het precies en waarom is zo’n digitale transformatie voor uw bedrijf nodig? En het belangrijkste; wat komt er bij zo’n ingrijpende metamorfose kijken?

De wereld digitaliseert, zoveel is duidelijk. We spenderen veel tijd online, al is dat slechts één van de kenmerken van het digitale tijdperk waarin we leven. Digitalisering staat immers ook voor het slimmer worden van technologie – denk aan kunstmatige intelligentie – en het belangrijker worden van digitale waarden als interactiviteit en connectiviteit. Kortom, het digitale tijdperk vraagt nieuwe competenties van uw bedrijf. En belangrijker nog: nieuwe kansen. Om te voldoen aan de eisen van deze tijd én om er de vruchten van te plukken, is een ‘digitale transformatie’ nodig. En dat behelst meer dan een goede werkende website of een actief social media beleid. De volgende tips geven u inzicht wat er bij een digitale transformatie komt kijken:

Tip 1: Dag meerjarenplan, hallo flexibel draaiboek

Een belangrijk kenmerk in het huidige digitale tijdperk is dat dingen snel veranderen. Nieuwe technologieën en mogelijkheden volgen elkaar in een snel tempo op. Dat vraagt om een innovatiegericht organisatie. Strategische vijfjarenplannen passen daar niet bij. Die zijn te log, te veel gebeiteld uit steen. Een modern bedrijf is flexibel en werkt via een draaiboek. Zie het als een handleiding; een stappenplan hoe u moet reageren als de tactiek van uw bedrijf aanpassing nodig heeft.

Tip 2: Organiseer opnieuw: naar zelfstandig opererende teams

Een digitale transformatie doe je niet in een middag. Het is een diepgravend proces dat de hele organisatie raakt. Het verandert immers onder meer het verdienmodel en de organisatiestructuur. De vaak gehanteerde top-down hiërarchie moet op de schop. In het digitale tijdperk staat snel handelen voorop, waarbij geen tijd is voor trage besluitvorming van bovenaf. Kleine multidisciplinaire teams doen het werk. Met een hoge mate van autonomie.

Tip 3: Deel je kennis

Binnen veel organisaties die de digitale transformatie nog niet hebben gemaakt, is bepaalde kennis vaak in handen van één persoon of een klein groep. Best logisch, want zo behoudt die persoon of groep zijn machtspositie. In een veranderingsgerichte organisatie is dat uit den boze. Alle belangrijke informatie moet gedeeld worden en voor alle medewerkers inzichtelijk en bruikbaar zijn. Door kleine multidisciplinaire teams onderling samen te laten werken, wisselen ze makkelijk die kennis uit.

Tip 4: Laat technologie het werk makkelijker maken

Een simpel app-groepje kan de communicatie in een bedrijf al sterk verbeteren. En zo bestaan er tal van apps en slimme software om processen in het bedrijf beter in kaart te brengen, om efficiënter te zijn of om beter te communiceren. Ontdek wat mogelijk is en gebruik ze. Neem de zogenaamde
‘on-demand apps’. Dat zijn programma’s die helpen bij het opnieuw en efficiënter organiseren van uw organisatie. Zo wordt er gesproken over de ‘Gig economy’. In plaats van een bedrijf met vaste banen, ziet u uw organisatie als een verzameling losse klussen die moeten worden gedaan. Elke keer zoekt u daar de beste zelfstandige expert bij. Om uw organisatie helemaal zo in te richten gaat voor nu misschien wat ver, maar bij een succesvolle digitale transformatie past een ‘flexibele schil’. En verdiep u in opkomende technologieën en mogelijkheden als ‘kunstmatige intelligentie’ en ‘big data analyse’. Het kan u helpen processen te automatiseren en een betere inzicht in de markt te krijgen.

5] Kijk kritisch naar je verdienmodel

Net zoals het ondernemen in het digitale tijdperk vraagt om een verandering van de organisatiestructuur, een flexibele strategie en het omarmen van nieuwe technologie, zal ook het verdienmodel onder de loep moeten worden genomen. Zo is een van de kenmerken van digitalisering dat bestaande diensten in steeds kleinere brokjes worden opgedeeld. Opeens blijkt uw altijd zo succesvolle verdienmodel kwetsbaar, omdat er een nieuwe partij een plekje in de keten heeft ingenomen.

Wil je een sparren over de kansen binnen jouw organisatie en markt, neem dan contact met ons op.