E-mailmarketing succesvol inzetten

Online marketing

E-mailmarketing is één van de meest doeltreffende tools om klanten te onderhouden en de omzet te verhogen. Mits het op de juiste manier wordt ingezet. Dus hoe zet je e-mailmarketing succesvol in?

De verspreiding van e-mails is goedkoop en je bereikt er in één keer veel klanten mee. Bovendien is het eenvoudig en snel. Vergelijk het maar eens met het ontwerpen, laten drukken en versturen van folders. Doordat klanten zich moeten aanmelden voor jouw nieuwsbrief kun je gericht je boodschap verspreiden naar de klantengegevens die jij bezit.

Doel

Begin, voordat je lukraak e-mails gaat versturen, met het bepalen van je doel. Wil je de huidige klanten informeren over aanbiedingen, nieuwe producten of over andere zaken? Of wil je juist met een e-mailcampagne nieuwe klanten werven?

Aandachtspunten

– Maak je e-mail persoonlijk door de voor- en achternaam van de klant toe te voegen aan de mail.

-Zet een leuke actie op om nieuwe abonnees te verzamelen. ‘Bij inschrijving op de nieuwsbrief ontvangt u een…. gratis?’ Vermeld er duidelijk bij dat het gaat om een abonnement op een nieuwsbrief en dat er geen kosten aan verbonden zijn.

-Maak duidelijk dat mail van jou komt, zodat men niet denkt dat de e-mail spam is.

-Zorg ervoor dat er in de e-mail een mogelijkheid is voor klanten om zich uit te laten schrijven.

-Stuur niet vaker dan 1 of 2 keer per maand een e-mail, om irritatie te voorkomen.

-Zorg voor een aantrekkelijke en overzichtelijke lay-out. -Denk goed na over de subjectline. Deze moet de klant nieuwsgierig maken, zodat de klant de e-mail opent. Pas op met woorden die door veel spamfilters worden tegengehouden, zoals het woord ‘gratis’.

-Vraag nieuwe klanten altijd om hun e-mailadres. Wanneer er een  klantrelatie is opgebouwd, mag je als ondernemer ongevraagd je klanten op de hoogte houden van ontwikkelingen, mits relevant.

Voordelen e-mailmarketing

-Goedkoop

-Groot bereik

-Snel

-Persoonlijk

-Meetbaar

-Interactief

-Timing nauwkeurig te bepalen

Nadelen e-mailmarketing

-E-mail wordt vaak gezien als SPAM (ongewenste reclame).

-Geen garantie op 100% levering.

-E-mail kan voor irritatie zorgen.