Doe jij aan content marketing?

Content marketing

Een veelgebruikt begrip in online marketingland is content marketing. Nu weten we al jaren dat content king is, de vraag is alleen wat is goede content en hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen van je doelgroep de content ook onder ogen krijgt?

Wat is goede content?

Op de eerste vraag is lastig antwoord te geven. De content is goed op het moment dat een klant of prospect daadwerkelijk iets heeft aan de content. In de praktijk blijkt dat de content die de meeste leveranciers van producten via internet verspreiden nogal ‘kil’ van aard is. Er wordt verteld welke nieuwe producten er gelanceerd wordt, wanneer er een nieuw event is of dat een werknemer een nieuwe functie heeft gekregen. Deze informatie is vaak van minder belang voor potentiele klanten. De insteek van content marketing is dat je content maakt die potentiele klanten echt helpt, vaak is deze content dat ook educatief van aard. Ook is het belangrijk dat door een leverancier breder wordt gekeken dan het daadwerkelijke product, maar juist naar de gebruiksmogelijkheden van het product. Een voorbeeld is een kabelaanbieder die niet gaat vertellen hoe snel zijn kabelverbinding is maar advies geeft hoe je grote bestanden gratis kan doorsturen of je advies geeft over de kostenbesparing die je kan realiseren door via internet te bellen.

Om antwoord te geven welke content voor jouw bedrijf belangrijk is, moet je je afvragen waar jouw echte expertise ligt en op welke vlakken je je qua kennis onderscheidt van je concurrenten. Daarnaast is het natuurlijk essentieel om in contact te zijn met je doelgroep om te achterhalen aan welke informatie behoefte is.

Content delen

Een ander aspect van goede content is dat het deelbaar is. Het moet zo aantrekkelijk zijn voor een gebruiker dat hij of zij het wil delen met anderen. Social media leent zich hier bijvoorbeeld goed voor. Het delen van content kan gestimuleerd worden door onder artikelen, foto’s of video’s share buttons te plaatsen voor Facebook, Twitter, Hyves en Linkedin. Naast natuurlijk de mogelijkheid het artikel naar een bekende te mailen.

De essentie van content marketing is dat je content creeert, deelt en beheert. Dit laatste houdt in dat je actief deelneemt aan discussies die ontstaan rondom het thema dat je aansnijdt. Je wordt onderdeel van de community en profileert jezelf als expert op je vakgebied. Door in contact te zijn met je doelgroep weet je ook welke wensen deze groep heeft waardoor je uiteindelijk betere producten kan maken.

Op het moment dat je content marketing goed inzet ben je in staat een autoriteit op je vakgebied te zijn. Je onderscheidt je van je concurrenten en verhoogt je service naar bestaande en potentiele klanten. Door het maken van content wordt je op internet beter gevonden in zoekmachines waardoor meer potentiele klanten je site zullen bezoeken. Een bijkomend voordeel is ook dat je site vroeg in het orientatieproces naar voren komt. Reden genoeg dus om eens serieus na te gaan denken hoe content jouw business kan verbeteren.