Linkbuilding: hoe en waarom?

Online marketing

Linkbuilding is één van de manieren waarop je bezoekers naar je website trekt. Je zorgt ervoor dat andere websites een link plaatsen naar jouw site. Het eerste voordeel hiervan spreekt voor zich: je vergroot je zichtbaarheid, en nieuwsgierige surfers komen op jouw website terecht. Maar wist je dat linkbuilding er ook voor zorgt dat mensen die gericht zoeken in Google eerder bij jouw website terechtkomen?

Als iemand een zoekterm invoert, geeft Google een waardering aan de pagina’s die gevonden worden. Dit heet ‘ranking’. Hoe hoger je gewaardeerd wordt, hoe hoger je weergegeven wordt in de lijst met zoekresultaten. En aangezien mensen meestal niet doorklikken tot pagina 14, is het zaak zo hoog mogelijk gewaardeerd te worden.

Deze waardering hangt van veel verschillende dingen af, bijvoorbeeld van hoe vaak het gezochte woord op jouw site voorkomt, of van wanneer jouw site voor het laatst is bijgewerkt. Ook telt Google hoe vaak er vanaf andere websites naar jouw site gelinkt wordt. Dit maakt jouw site namelijk betrouwbaarder in de ogen van Google. Jouw taak dus om veel links te creëren!

Linkbuilding: 3 manieren

Uitwisselen

Dit is de simpelste manier. Zoek andere websites die dezelfde bezoekers trekt als jij, en vraag de beheerder in een e-mail of jouw link op hun pagina gezet kan worden. In ruil kun je aanbieden hetzelfde voor hen te doen. Hoe meer links er van andere websites naar jouw website wijzen, hoe hoger je pagina gewaardeerd wordt in Google.

Artikelen aanleveren

Als je er geen trek in hebt om zelf allerlei links op je website te moeten plaatsen, moet je zorgen dat andere websites er voordeel bij hebben om naar jou te linken. Dit kun je bereiken door ze content te leveren die interessant is voor hun lezers. Zo kunnen zij een interessant item publiceren zonder er moeite voor te hoeven doen; jij hebt het immers geschreven. Maak de afspraak dat onder het item een duidelijke link komt naar jouw website. Voorbeelden van content die je kunt leveren zijn nieuwsartikelen over jouw branche, een interview met een topondernemer uit jouw kennissenkring, inzichten over de gang van zaken in jouw bedrijf/branche, opzienbarende cijfers, etc.

Interessante content creëren

Als je niet bang bent voor een uitdaging kun je proberen een plaatje, scoop of infografiek te creëren welke zo grappig of interessant is dat meerdere websites het willen publiceren – met jouw link. Let er op dat je de link niet verwerkt in een afbeelding, want dan pikt Google hem niet op. Zorg dus dat de gebruikers van jouw content altijd apart nog de link eronder zetten.