Mobiele marketing: begrijp hoe je publiek zich gedraagt

Online marketing

Mobiel betekent voor de marketingwereld meer de manier van gebruik dan de technologie op zich. Het gaat erom dat de gebruiker altijd en overal toegang heeft tot de content die hij wenst te gebruiken. Hier ligt voor marketeers de grote uitdaging. Hoe optimaliseer je content afgestemd op dit mobiele gedrag dat de norm is geworden? Optimalisatie voor een specifieke technologie is immers een stuk eenvoudiger dan voor de individuele consument, onberekenbaar als die is.

Mobiele optimalisatie is waarschijnlijk de meest opwindende digitale uitdaging van het moment. Voor marketeers is het belangrijk zoveel mogelijk te leren over de manier waarop consumenten van alle leeftijden hun smartphones gebruiken. Hoe en wanneer zij websites bezoeken, hun e-mails bekijken, enzovoort. Ook doen steeds meer mensen online aankopen via hun telefoon in plaats van hun laptop of computer.

Onderzoek

Uit een rapport van het Amerikaanse communicatiebureau Walker Sands blijkt dat tussen eind 2011 en eind 2012 het internetverkeer afkomstig van mobiele apparaten is toegenomen met liefst 84 procent. Ook is de tijdsbesteding op mobiele webbrowsers en apps gestegen met respectievelijk 22 en 120 procent, zo wijzen de cijfers van researchbureau Nielsen uit.

Het bovenstaande onderstreept dat je publiek steeds meer tijd doorbrengt met mobiele apparaten. Als ondernemer doe je er verstandig aan voldoende budget vrij te maken voor het bereiken van deze immer mobiele doelgroep van (potentiële) klanten. Daarnaast biedt de groei van het mobiele gebruik perspectief voor het ontwikkelen voor andere, meer traditionele kanalen. Hierbij valt te denken aan het aanbieden van relevante content via e-mail- en sms marketing.

Valkuil

Vermijdt wel de valkuil er vanuit te gaan dat iedereen tegenwoordig aan zijn smartphone gekluisterd zit. Onderzoek in Amerika wees uit dat weliswaar 93 procent van de bevolking een mobiele telefoon bezat, maar ‘slechts’ de helft had een smartphone tot de beschikking. Daarbij bestaan ook nog grote verschillen in leeftijdscategorieën. Zo is het veel waarschijnlijker dat iemand van halverwege de twintig een smartphone heeft en apps gebruikt, dan het geval is bij een vijftigplusser.

Enerzijds moet je dus goed weten uit wie je beoogde publiek bestaat, zodat je kan inschatten hoe en in hoeverre je marketing op mobiel gedrag kan worden afgestemd. Anderzijds blijft met het oog op gebruikersgerichte optimalisatie het doorgronden van dit gedrag van groot belang.

Lees ook:

Mobiele marketing voor ondernemers
Hoe wordt uw website toegankelijk voor mobiele gebruikers?