Online verdienmodellen

Online marketing

Een website hoeft niet alleen geld te kosten. Het kan je aardig wat geld opleveren. Er zijn verschillende manieren om te verdienen aan een website, zoals de verkoop van abonnementen, het freemium model, het fungeren als tussenpersoon of door middel van advertenties.

Het grote voordeel van het verkopen van abonnementen is dat je het abonnement in beginsel maar een keer hoeft te verkopen, terwijl je periodiek inkomsten binnen krijgt. Uiteraard zal je wel je best moeten blijven doen om mensen abonnee te laten blijven. Veel gebruiken modellen van deze variant zijn community sites en informatieve sites waarbij abonnees extra informatie of meer dienstverlening krijgen.

Freemium

Een andere methode is het Freemium model. Hierbij krijgen mensen gratis basisfunctionaliteiten en kunnen ze, tegen betaling, extra functies toevoegen. Bij deze vorm is het wel van belang dat je een juiste balans weet je vinden tussen gratis en betaald. Hetgeen wat je gratis weggeeft moet voldoende waarde hebben, zodat mensen het ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Maar na verloop van tijd moet er natuurlijk wel behoefte ontstaan naar de extra functies.

Dit model wordt regelmatig gebruikt bij software producten zoals virusscanners en spelletjes. Maar je kunt het freemium model ook toepassen door gratis een product weg te geven en de consument te laten betalen voor de implementatie van het programma of een training om het programma optimaal te kunnen gebruiken.

Tussenpersoon

Op het internet is er een heleboel vraag en aanbod. Door deze enorme hoeveelheid aan informatie kan het voor mensen lastig zijn om de juiste match te vinden. Een tussenpersoon kan dan uitkomst bieden. Vooral voor informatieve websites kan deze vorm erg lucratief zijn, omdat zij zich kunnen profileren als platform waar adverteerders bepaalde doelgroepen kunnen bereiken.

Advertenties

Ondanks dat adverteerders steeds hogere eisen lijken te stellen, liggen hier ook nog kansen. Naast het aanbieden van een banner, kun je het ook mogelijk maken dat bezoekers van jouw site binnen enkele muisklikken een offerte kunnen aanvragen bij de adverteerder.

Zie ook:

7 manieren om je website te promoten