Wat zijn kenmerken van goede content?

Content marketing

Als je tijd besteedt aan het maken van content voor op je bedrijfswebsite is het zonde als deze moeilijk te vinden is of qua format niet past bij het leesgedrag van je bezoekers. Deze tips helpen je om ijzersterke content te creëren.

Maak content vindbaar

Verbeter je SEO door je content te laten voldoen aan de volgende zaken:

  • Een H1 tag (bij de titel)
  • Minstens 2 H2 tags (bij de subkopjes)
  • Metadata, zoals titel, omschrijvingen en sleutelwoorden (keywords)
  • Alt tags bij je afbeeldingen
  • Links naar gerelateerde content

Maak content leesbaar

De aandachtsspanne op het internet is kort. De lezer scrollt en stopt alleen als hij zeker weet dat een stuk tekst de informatie bevat waar hij naar op zoek is. Daarom scant hij de tekst. Wat heeft dit voor invloed op jouw tekstopbouw?

  • Gebruik korte paragrafen
  • Doe alle opsommingen met bulletpoints of genummerde lijstjes
  • Maak tussenkopjes
  • Beschrijf in je inleiding kernachtig wat je in het artikel gaat bespreken

Maak content deelbaar

Zorg dat je lezers aangezet worden om jouw content (en dus jouw merk) te delen, en geef ze daartoe ook alle mogelijkheid. Hoe verleid je je lezers tot delen?

  • Wek verbazing, laat ze lachen of spreek hun emoties op een andere manier aan
  • Vraag of ze het willen delen
  • Maak het ze makkelijk: voeg share-buttons toe onder je content of onder de titel, en geef een hashtag die ze hunnen gebruiken.

Zet aan tot actie

Het is de bedoeling dat je content leidt tot meer omzet. Hoe zorg je dat je bezoekers na het lezen van je content die stap maken naar klant?

  • Schrijf met actief taalgebruik: “Loop eens binnen voor een testpakket!” en niet “Je kunt ook eens binnenlopen voor een testpakket”.
  • Kauw het voor: beschrijf duidelijk welke actie er verwacht wordt.
  • Maak deze actie zo makkelijk mogelijk, dus voeg bijvoorbeeld een link naar het adres toe of verwijs direct door naar een inschrijfformulier.

Met deze tips wordt goede content creëren een eitje. Wat zijn jouw manieren om je lezers aan te zetten tot actie? Deel ze hieronder!