Hoe creëer ik een succesvolle blog voor mijn bedrijf?

Content marketing

Als starter is het een uitdaging om je bedrijfsnaam te promoten. Een van de manieren waarop je dit kunt doen is het bijhouden van een bedrijfsblog. Er zijn veel gratis blogplatforms, zoals WordPress en Blogger. Als je meer opties en minder reclame wilt, kun je bij de meeste aanbieders ook een betaalde blog aanmaken. Als een blog goed beheerd wordt, trekt het veel bezoekers die vervolgens jouw bedrijfslogo zien en wellicht doorklikken naar je website. Hoe maak je een succesvolle bedrijfsblog?

Een succesvolle bedrijfsblog: tips

Richt de inhoud op de lezer Het is niet de bedoeling dat je op je blog alleen informatie over je eigen bedrijf plaatst. Af en toe een update over bijvoorbeeld een leuke ontwikkeling die heeft plaatsgevonden kan wel, maar dit is niet waar de lezers naar op zoek zijn. Lezers komen naar jouw blog voor informatie waar zij hun voordeel mee kunnen doen. Geef tips, inzichten die jij hebt opgedaan, vakinformatie en publiceer tutorials. Je kunt ook stukken schrijven waarin jij jouw mening geeft over zaken uit jouw vakgebied, waardoor andere mensen aan het denken gezet worden. Een grapje tussendoor voor insiders in jouw bedrijfstak zullen lezers ook kunnen waarderen.
Zorg voor gevariëerde content: post niet alleen lappen tekst maar ook plaatjes, video’s, polls, audio en grafieken.

Stel een vast schrijfteam samen In het begin zul je het schrijven zelf nog wel kunnen doen, maar naarmate je bedrijf steeds meer van je vraagt zul je het bloggen moeten overlaten aan andere mensen. Neem het op in het takenpakket van een werknemer die taalgevoel heeft, of neem een content manager aan. Een andere tip is om een student in jouw vakgebied met schrijftalent te vragen om voor een vergoeding op vaste tijden artikelen te leveren.

Vraag om gastbijdragen Je blog zal veel geloofwaardiger en invloedrijker worden als er regelmatig posts verschijnen van gastschrijvers. In de opstartfase van de blog zullen niet veel mensen interesse hebben, maar als je eenmaal behoorlijke bezoekersaantallen hebt wordt het voor mensen uit het vakgebied aantrekkelijk om zich te profileren met een post op jouw blog. Kies voor mensen met autoriteit die inhoudelijk echt iets toevoegen aan jouw blog. Je kunt zelf ook reporter spelen en interessante collega’s interviewen.

Promoot de blog Je bent er nog niet als je op ‘plaatsen’ klikt. Als de blog online staat, moet je ervoor zorgen dat zo veel mogelijk mensen erop gaan kijken. Gebruik Twitter en Facebook om jouw volgers erop te wijzen dat er een nieuwe blogpost is. Ook is het gebruikelijk dat andere blogs en websites een link plaatsen naar jouw blog, in ruil voor een link naar hun site op jouw pagina.

Bind de lezers aan jouw blog Er zijn verschillende trucs om lezers te laten terugkomen. Je kunt ze vragen zich te abonneren op de blog, of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Ook kun je ze voordeeltjes geven die alleen op de blog te vinden zijn, bijvoorbeeld een promotiecode waarmee ze een product goedkoper kunnen bestellen. Ook kun je een forum oprichten, waar mensen in gesprek met elkaar raken en terug zullen komen om op elkaar te reageren.

Vergeet niet om op je blog een duidelijke link te plaatsen naar je website, waar mensen tot aankoop kunnen overgaan! Ook plaatjes van jouw product kun je (bij betaalde bloghosts) laten doorlinken naar de productpagina op jouw website.

Een blog kost tijd om bij te houden, maar als hij succesvol is kan hij veel nieuwe klanten trekken. Surf voor inspiratie eens naar blogs van andere bedrijven, en houd bij wat je wel en niet goed vindt. Veel schrijfplezier!