Optimaliseer je Facebookpagina: 4 SEO-tips

Content marketing

Met een aantal praktische tips kun je je Facebook bedrijfspagina optimaliseren. Zo kun je ervoor zorgen dat wanneer je op brandname zoekt in een zoekmachine de Facebookpagina standaard op de eerste pagina wordt vermeld.

Met behulp van onderstaande tips zorg je ervoor dat negatieve zoekresultaten worden weggedrukt en jouw Facebookpagina goed vindbaar is in de zoekresultaten. Hiermee vergroot je de kans op meer facebookfans.

Extra verkeer voor Facebookpagina

SEO speelt een belangrijke rol in het genereren van extra verkeer voor een Facebook-pagina. Uit een studie van Pagelever (Aug-2011) blijkt dat meer dan een derde van de externe verwijzingen naar Facebookpagina’s afkomstig is van zoekmachines. Voor het onderzoek werd gekeken naar 1.000 pagina’s met een minimum van 10.000 fans in de periode van 1 januari tot 30 juni 2011. Hieruit bleek dat 33,98 procent van de traffic naar Facebookpagina’s afkomstig was van Google, Yahoo of Bing.

Volgens de onderzoeker Jeff Widman heeft het optimaliseren voor SEO echt vruchten afgeworpen voor een aantal van de onderzochte Fanpagina’s.

Tips optimaliseren Facebook bedrijfspagina voor SEO

1. Merknaam in de berichten op Facebook vermelden
Meld in je statusupdate en andere berichten op Facebook de merknaam. Deze berichten worden namelijk door de zoekmachines geanalyseerd. Vervolgens bepaalt Google op welke keywords en zoekopdrachten de pagina in de zoekresultaten wordt getoond.

2. Veel ‘likes’ en meer interactie
Bij elke ‘likes’ plaatst Facebook een link op het profiel van de Facebookfan. Deze links zijn indexeerbaar voor zoekmachines. Het is dus een uitdaging om te zorgen voor veel ‘likes’. Tip: Is de website vernieuwd? Vraag aan je Facebookfans wat ze ervan vinden! Of: Een nieuwe campagne online? Lok reacties uit! Zorg dat je regelmatig berichten plaats en dus vaak zichtbaar bent op de startpagina van je Facebookfans. Hoe hoger de ranking van je Facebook-pagina, hoe eerder klanten naar deze pagina klikken en je pagina gaan ‘liken’.

Interactie is belangrijk! Fans die in de weer gaan met de content van jouw Facebookpagina is natuurlijk nog waardevoller dan wanneer je zelf dagelijks 4 berichten plaatst op de Facebookpagina.

Let wel op: Alleen de openbare profielen zijn indexeerbaar. De profielen die zijn afgeschermd dus niet.

3. Plaats social media iconen op je website
De meeste bedrijven met een website hebben de social media iconen op hun website staan. Link niet naar de canonical URL, maar naar bijvoorbeeld: http://www.facebook.com/Ondernemen360

4. Plaats ‘Aanraden’ en ‘Vind ik leuk’ buttons op je website
Niet iedereen heeft de buttons ‘Aanraden’ en ‘Vind ik leuk’ op zijn website staan. De buttons helpen je om de ranking in de zoekmachines te verbeteren. Elke like of share is mooi meegenomen en zorgt voor een link naar de desbetreffende pagina op je website, wat uiteindelijk ten goede komt aan jouw ranking in de zoekmachines.

Lees ook:

SEO: vergeet je foto’s niet

Zo werkt zoekmachine optimalisatie