07/11/2014

Waarom debiteurenregistratie?

w9bkw6di

Schuldenaren: je kunt niet zonder ze. Debiteuren leveren geld op. Maar wat kost het soms een moeite om vorderingen te innen. Dus houd je debiteurenregistratie op orde. Voor je het weet zie je een debiteur over het hoofd. En dat kost je geld. Activa, passiva: de boekhouding is geen favoriete klus. Maar houd je die goed bij, dan gaan de geldstromen de goede kant op.

Waarom debiteurenregistratie?

Goed debiteurenbeheer zorgt voor het verlagen van de kostenpost debiteuren. Door het verminderen van het aantal wanbetalers, heb je minder uitstaande gelden. Je liquiditeit wordt hierdoor verhoogd. Meer werkkapitaal, minder werkkosten en minder niet-inbare facturen, dus meer winst. Genoeg redenen om je debiteurenregistratie op orde te hebben. Het zorgt voor overzicht over uitstaande vorderingen.

Ken je debiteuren

Voor een goede registratie van je debiteuren moet je je debiteuren kennen. Welke schuldenaar zal moeilijk aan zijn betaalverplichtingen kunnen doen? Die debiteur kost extra geld. Je zult tijd kwijt zijn aan het innen van je vordering.

Er zijn gelukkig mogelijkheden om je debiteuren te leren kennen. Voor nieuwe klanten geldt: vraag hun gegevens op bij de Kamer van Koophandel, check hun kredietwaardigheid bij een kredietinformatiebureau of controleer of de klant is aangesloten bij een brancheorganisatie.

Betaalproblemen met een bestaande klant? Check periodiek je lijst met klanten en beslis bij betalingsachterstanden of het de moeite waard is de klant te houden. Geef aan bij de klant dat u niet tevreden bent met de betaling, of vraag om een vooruitbetaling.

Hoe herken je een wanbetaler?

Je kunt een wanbetaler al snel herkennen. Maak wel een verschil tussen een bestaande en een nieuwe klant.

Vertoont een bestaande klant afwijkend betalingsgedrag? Wees dan alert. Vraagt hij om een termijnbetaling of is zijn aanschafpatroon veranderd? Dat kan een teken aan de wand zijn.

Een ander signaal is als je de contactpersoon moeizaam te pakken krijgt of er wordt niet gereageerd op herinneringen.

Bij nieuwe klanten let je op andere signalen. Komt de afnemer uit een onverwachte, niet-logische regio en zet je er je vraagtekens bij? Wees dan op je hoede. Ook als een afnemer actief is in een branche met een twijfelachtige reputatie kan een teken zijn dat er iets niet in de haak is.

Nieuwe klant met een enorme order? Ook dat kan een signaal zijn. Als je met zo’n klant in zee gaat, zorg er dan voor dat hij een vooruitbetaling doet.

Het is duidelijk waarom het belangrijk is je debiteuren goed te registreren. Hoe meer informatie je over ze hebt, des te beter heb je je vorderingen in de hand. Dus steek tijd in je debiteurenregistratie. Het levert je geld op.

Lees ook

Hoe deel ik mijn debiteuren in?

Factureren

Reeleezee

Wilt u meer rendement uit uw digitale media halen? Neem dan contact met ons op.

  /